PERFORMANS DEĞERLENDİRME’DEN BİR KESİT:
‘’360 DERECE PERFORMANS DEĞERLENDİRME SİSTEMİ’’
A. 360 DERECE PERFORMANS DEĞERLENDİRME SİSTEMİ’NİN TANIMI
VE ÖNEMİ
360 Derece Performans Değerlendirme Sistemi, bir çalışanın
davranışları ve bu davranışların etkileri hakkında o çalışanın üstlerinden,
çalışma arkadaşlarından, parçası olduğu proje takımlarının diğer üyelerinden,
müşterilerden ve tedarikçilerden bilgi toplandığı bir sistemdir.
360 derece Performans Değerlendirme Sistemi, kişinin kendisinden beklenen yetkinliklerdeki performansını ölçmek için kullanılan ve kişiyi farklı açılardan gözlemleyebilen tarafların değerlendirmelerini içeren bir süreçtir. Geleneksel performans değerlendirme yaklaşımında çalışana sadece üstü tarafından geribildirim verilmesine karşılık, 360 derece geribildirim yöntemi, bu tip tek taraflı geribildirimin ötesinde çalışanın performansını gözlemleyen daha geniş bir grubun (örneğin; kişinin iş arkadaşları, astları, müşterileri) çalışana geribildirim vermesine olanak sağlamaktadır.
360 derece Performans Değerlendirme Sistemi, kişinin kendisinden beklenen yetkinliklerdeki performansını ölçmek için kullanılan ve kişiyi farklı açılardan gözlemleyebilen tarafların değerlendirmelerini içeren bir süreçtir. Geleneksel performans değerlendirme yaklaşımında çalışana sadece üstü tarafından geribildirim verilmesine karşılık, 360 derece geribildirim yöntemi, bu tip tek taraflı geribildirimin ötesinde çalışanın performansını gözlemleyen daha geniş bir grubun (örneğin; kişinin iş arkadaşları, astları, müşterileri) çalışana geribildirim vermesine olanak sağlamaktadır.
Performans
değerlendirme alanında dünyadaki en son eğilimlere bakıldığında şirketlerin iş
sonuçlarının yanı sıra yetkinlikleri de değerlendirme sürecine kattıkları
görülmektedir. 1960 yılında GE şirketinin yaptığı araştırmaya göre o yıllarda
işletmelerin tercih ettiği performans değerlendirme sistemi, performans
sürecinde belirli hedefler belirleyip çalışanların o hedeflerin ne kadarını
gerçekleştirdiklerini ölçmekten ibaretti. Günümüzde en iyi uygulamalara sahip
şirketler, performansı değerlendirirken yalnızca ne yapıldığını değil nasıl
yapıldığını da göz önüne alıyorlar. Hedef belirleme süreci şirket hedeflerinin birim ve
bireylere indirgenmesi ile şekilleniyor. Performans ölçümüne baz olan
yetkinlikler ise organizasyonun vizyonu ve hedefleri doğrultusunda üst yönetim
tarafından
belirleniyor.
Geçmişe göre performans değerlendirmesindeki en önemli yeniliklerden biri; değerlendirmenin bir çok farklı kaynağa başvurularak yapılması eğilimidir. Değerlendirmeye katılan tarafların çoğalması, objektifliğin artmasını ve çok zengin bir geribildirim alınmasını sağlamaktadır. Değerlendirmeye üstlerin yanı sıra, astlar, takım çalışanları, müşteriler ve tedarikçiler gibi farklı grupların birinden ya da tümünden (360º) katılım sağlanmaktadır.
Performans değerlendirme sisteminin en etkin şekilde işletildiği şirketler, değerlendirme sonuçlarını eğitim, geliştirme ve kariyer planları ile entegre edebilenler olmaktadır. Değerlendirmeler sonucunda somut adımların atıldığını görmek çalışanların değerlendirme sistemine olan inançlarını arttırmaktadır.
Geçmişe göre performans değerlendirmesindeki en önemli yeniliklerden biri; değerlendirmenin bir çok farklı kaynağa başvurularak yapılması eğilimidir. Değerlendirmeye katılan tarafların çoğalması, objektifliğin artmasını ve çok zengin bir geribildirim alınmasını sağlamaktadır. Değerlendirmeye üstlerin yanı sıra, astlar, takım çalışanları, müşteriler ve tedarikçiler gibi farklı grupların birinden ya da tümünden (360º) katılım sağlanmaktadır.
Performans değerlendirme sisteminin en etkin şekilde işletildiği şirketler, değerlendirme sonuçlarını eğitim, geliştirme ve kariyer planları ile entegre edebilenler olmaktadır. Değerlendirmeler sonucunda somut adımların atıldığını görmek çalışanların değerlendirme sistemine olan inançlarını arttırmaktadır.
Çalışanın performansının her türlü değerlendirici tarafından incelenmesi
360 Derece Performans Değerlendirme Sistemlerinin diğerlerine göre daha etkili
sistemler olarak algılanmasına neden olmaktadır. Gerçekten de özen gösterilerek
ve yeterli eğitim verilerek, çalışanların müşterilere daha iyi hizmet sunabilmeleri
ve kendi kariyerlerini ilerletebilmeleri amacıyla uygulanan sistemler şirkete
büyük artı değer kazandırmaktadır.[1]
B. 360 DERECE PERFORMANS YAPISI’NIN KURULMASI VE
UYGULANMASI
360 derece performans değerlendirme sistemi, performans değerlendirme metodolojisi içinde
sistemi çok yönlü olarak sürekli bir anlayışla sorgulamayı ve çalışanların
performansı hakkındaki bilgiyi çalışan ile farklı ilişkilere sahip çok değişik
kaynaklardan toplamayı amaçlamaktadır.[2]
Herhangi bir seviyedeki çalışana
yönelik performansı belirlerken onun merkezinde kendisinin olduğu 360 derece
ilişkiler grubunun görüşü alınarak performans havuzu oluşturulur. Böylece
performansa yönelik bakışı 360 dereceye
çıkarmak amaçlanmaktadır.[3]
360 derece değerlendirme yaklaşımı içinde kabul gören temel düşünce, 8
temel yetenek alanında personelin performansının çok yönlü olarak izlenmesidir.[4] Bu alanlar:
· İletişim,
· Liderlik,
· Değişimlere
Uyabilirlik,
· İnsanlarla
İlişkiler,
· Görevin
Yönetimi,
· Üretim
ve İş sonuçları,
· Başkalarının
Yetiştirilmesi,
· Personelin
Geliştirilmesi.
1. İLETİŞİM:
Günümüzde
çalışanların iletişim becerisinin yüksek olması, en az konusunda yeterli bilgi
sahibi olması kadar önemli hale gelmiştir. Çevresindekilerle iyi diyaloglar
içinde olması, etrafındaki kişileri büyük bir sabırla dinleyebilmesi, onlara
empatik yaklaşabilmesi önem kazanan değerler arasına girmiştir. Bu düşünce
ışığında aşağıdaki konular performans açısından sorgulanmaktadır:
· Başkalarını
dinlemek,
· Süreçler
hakkında bilgi sahibi olmak,
· Etkili
bir yazılı ve sözlü iletişim becerisine
sahip olmak,
2. LİDERLİK:
Organizasyonda
insanların sistemin iyileştirilmesi ve mükemmelleştirilmesinde rol almayı
istemesi ancak amirleri tarafından olumlu yönde yönlendirilmesi ile mümkündür.
Bu da liderlik etmek ile olacaktır. Liderlik 20. yüzyılın parlayan değeridir. İnsanlara makam vererek onları
yönetici yapabilirsiniz; ama asla atayarak lider yapamazsınız.[5] İşte bu aşamada kişilerin
organizasyondaki liderlik becerileri farklı alt kriterler ile sorgulanarak çok
yönlü bir geri besleme alınmaya çalışılmaktadır:
· Güven
yaratmak ve dürüst olmak,
· Önder
olmak,
· Yetki
ve sorumlulukları dağıtmak,
3. DEĞİŞİMLERE UYABİLMEK:
21.nci
yüzyıla damgasını vuracak kavram “DEĞİŞİM” olacaktır. Değişimin yönetimi ise
geleceğin yöneticilerinin ve onların yönettikleri organizasyonların hayatta
kalabilmesinin tek şartı olması beklenmektedir. Gelecekteki mücadele değişimi
kontrol altına alma mücadelesi, bu savaşın başrol oyuncusu ise insanın bizzat
kendisi olacaktır. Unutulmamalıdır ki; teknoloji ne kadar gelişirse gelişsin
geleceğin savaşlarında son sözü yine insan söyleyecektir.
Bu
nedenle organizasyon içinde herkesin değişime açık olması ve kendisini
yenilemeye hazır olması gerekmektedir. Aşağıdaki kriterler sorgulanarak
organizasyon içindeki çalışanların değişime ayak uydurabilme özellikleri farklı
bakış açılarıyla sorgulanmak istenmiştir:
· Çevreye
ve şartlara uyabilmek,
· Yaratıcı
düşünmek ve uygulamak,
· Değişim
dinamiklerini önceden fark edebilmek,
4. İLİŞKİLER:
Örgütlerde
sinerji kavramının yaygınlaşması ile beraber takım çalışması da son derece önem
kazanmıştır. Her seviyedeki çalışanların birbirleri ile olan ilişkileri
örgütsel performansı olumlu ya da olumsuz yönde direkt olarak etkilemektedir.
Aşağıdaki
temel kriterleri çalışanlar bazında sorgulayarak mevcut ilişkilerin seviyesine
yönelik geri besleme alınmaya çalışılmaktadır.
· Personel
ilişkilerini geliştirmek,
· Takım
başarılarını yönlendirmek ve özendirmek,
5. İŞİN YÖNETİMİ:
İşin
etkili bir şekilde yönetilmesi çalışan bazında araştırılmaktadır. Farklı
seviyelerde etkili yönetimden tam olarak ne algılandığı ortaya konularak,
algılanması gereken boyutu ile arasındaki fark çıkarılmaktadır. Böylece sisteme
verilecek geri beslemeler aracılığı ile etkinlik seviyesinin yükseltilmesi ve
kaynakların etkin kullanımının arttırılması
amaçlanmaktadır. İşin yönetimi aşağıdaki kriterler sorgulanarak araştırılmaktadır:
· Etkili
çalışmak,
· Teknolojiyi
sisteme katma değer yaratacak şekilde kullanabilmek,
· İş
konusunda gayretli ve yetenekli olmak.
6. ÜRETİM :
Günümüzde
ortalama şirket ömrünün 10 senenin altına indiği dünyamızda organizasyonların
hayatta kalabilmesi, etkili ve karlı olarak mal ve hizmet üretmelerine bağlı
olacaktır. İşletmenin yaptığı üretimin çalışan bazındaki katkısı
sorgulanmaktadır. Bu süreç aşağıdaki temel kriterler sorgulanarak
gerçekleştirilir:
· Ne
kadar planlayacağını ve ne zaman uygulayacağını bilmek,
· Başarılı
sonuçlar almak ve ısrarcı olmak.
7. BAŞKALARININ
YETİŞTİRİLMESİ :
Çağımızın
yoğun iş yaşantısı çoğu organizasyonda istemeden de olsa bireyselliği ön plana
çıkarmaktadır. Bu da organizasyonlarda mevcut bilgilerin sonraki nesillere
aktarılmasını engellemektedir. Farklı
kademelerdeki personelin sahip olduğu bilgileri başkalarına aktarmada
göstereceği isteği teşvik etmek, diğerlerine motive edici bir katkı
sağlayacaktır. Burada bu bilgi transferinin somut göstergeleri aranarak
performansa katkısı araştırılmaktadır:
· Bireysel
yeteneklerin keşfedilip yetiştirilmesi,
· Sabırlı,
yardımsever ve etkili bir önder olunması,
· Başarılı
bir motivasyon politikası izlenmesi, ekstra eforun ödüllendirilmesi.
8. PERSONELİN
GELİŞTİRİLMESİ :
Bu
kriter çerçevesinde sorumlu olunan personelin geliştirilmesi ve yetiştirilmesi
konusunda çalışanların sorumluluk hissetmesi ve örgütsel kaynaklarını bu konuda
yönlendirmesi araştırılmaktadır. Aşağıdaki
kriterler çerçevesinde farklı bakış açılarından geri besleme alınmaktadır:
· Uygulamalarda
sorumlu ve kararlı bir örnek gösterilmesi,
· İyileştirme
için arayış içinde olunması,
· Olumlu
düşünce sistemine sahip olunması.
Yukarıdaki temel 8
kriter baz alınarak hazırlanacak bir
değerlendirme anketi veri
toplamada en önemli araç olacaktır. Bu
anket gelişmiş bilişim sistemlerine sahip organizasyonlarda, güvenlikleri
sağlanmış işletme içi lokal ağlarda (intranet ve extranet) yer alabileceği
gibi, optik okuyucularla değerlendirilebilecek
şekilde de tasarlanabilir.
Kullanıcılara nasıl sunulduğundan daha önemlisi sunuş şeklidir. Herkes
tarafından anlaşılabilmesi, soruların kafalarda soru işreti yaratmaması,
ölçülebilir ve değerlendirilebilir hususları içermesi, bütün kullanıcıların
rahatlıkla kullanabileceği bir ergonomiyle tasarlanması, sonuçların geçerliliği
ve sistemin kısa sürede herkes tarafından doğru olarak algılanması açısından
son derece önemlidir.
Dünyadaki mevcut uygulama
sonuçlarına genel olarak baktığımızda; klasik değerlendirme yöntemi olan
amir değerlendirmesi ile çalışan performansının değerlendirildiği organizasyonlarda birden bire 360’a geçişin
son derece güç olduğu gerçeği ortaya çıkmıştır.
Yapılan araştırmalar göstermiştir
ki özellikle değişik seviyelerdeki liderlerin dirençlerini önceden hesap
edebilmek ve gerekli tedbirleri almak gerekmektedir. İnsan doğasının değişime potansiyel
direnci dikkate alındığında bu son
derece olağan bir durumdur.[6] Bunu aşmak için;
· Öncelikle herkesi çok iyi eğitmeli ve motive etmeli,
· Hazırlık
seviye en iyi durumda olan bir
departmanın pilot uygulamalar için
seçilmesi,
· 360’a
geçerken bütün bileşenlerle değil,
sadece ast ve üst gibi bir bileşeninde amirlerin mutlaka yer aldığı
ikili bileşenler kullanılması, (Bu
durumu 360 yerine 180 derece değerlendirme olarak nitelendirebiliriz.)
· Bütün
kademelerde aynı anda uygulamak yerine üst kademeye yakın kademelerden
birisinde pilot uygulama başlatılması,
· Yapılan
değerlendirmeler sonucunda her seviyeye uygun geri beslemeler verilmesi
gerekmektedir.
Geri
beslemelerin veriliş şekli 360’ın organizasyonda kurumsallaştırılması açısından
hayati öneme haizdir. Geri beslemelerin kimseyi rahatsız etmemesi, rencide
edici ifadelerin olmaması gerekmektedir. Geri bildirim raporları profesyonelce
hazırlanmalıdır.
Astlarının
teker teker kendisine kaç puan verdiğinin amire iletilmesi son derece
sakıncalıdır. Bunun yerine
astlarının kendisine verdiği puanın ortalamasının amire verilmesi, bu ortalamanın neyi ifade
ettiğinin anlamlı hale
getirilebilmesi için ise kendisi ile
aynı seviye olan diğer amirlerin ortalamasının, verilen notların üst ve alt
sınırlarının neler olduğunun geri bildirim raporunda yer alması geri bildirimi
amacına ulaştıracaktır. Böylece
değerlendirilen personel istatistiksel olarak kendisini emsalleri ile mukayese
etme şansına da sahip olacaktır.
C.
360 DERECE PERFORMANS DEĞERLENDİRME SİSTEMİ’NİN ÖZELLİKLERİ
Çalışanların performanslarının daha
kapsamlı ve daha objektif olarak ölçülmesi ve çalışanlara bu şekilde bir
geribildirim sağlanması amacında olan 360 derece performans değerlendirme
sistemini diğer performans değerlendirme sistemlerinden ayıran en önemli
özellikleri aşağıdaki şekilde sıralayabiliriz:
·
Sistemin
en önemli özelliği internet tabanlı olabilmesidir. Katılımcılar değerlendirmelerini internet
üzerinden yapabilmekte ve geribildirim raporlarına internet üzerinden
ulaşabilmektedirler. Böylelikle, dünyanın her yerinden katılımı sağlamanıza
imkan tanınmakta, değerlendirme ve raporlama sürecinde minimum zaman ve insan
kaynağı kullanılmaktadır.
·
Sistemin
bir diğer özelliği, çok esnek bir yapıya sahip olmasıdır. Kuruma uygun
yetkinlikler kullanılabilmekte, değerlendirici grupları (ast, üst, iş arkadaşı
veya müşteri) ve sayıları, raporlama özellikleri, kurum ihtiyaçları
doğrultusunda şekillendirilebilmektedir.
·
360o
Geribildirim Sistemi'nin kullanımıyla
detaylı ve derinlemesine geribildirim raporları oluşturulabilmektedir. Geribildirim
raporlarında kişilere her bir yetkinlik alanında değerlendirici grubu bazında
detaylı sonuçlar, en güçlü ve gelişmeye açık alanları ile ilgili bilgiler
detaylı tablolarla iletilebilmektedir. Raporlarda belirlenen bir kıyaslama
grubunun verileri de sunularak, kişilerin kendi performanslarını
kıyaslamalarına fırsat yaratılabilmektedır.
·
Sistem
ayrıca kişisel bazda oluşturulan geribildirim raporlarının yanı sıra, belirli
bir grup (örneğin satış ekibi, orta kademe yöneticiler gibi) için bölüm veya
grup raporlarının oluşturulmasına da olanak sağlamaktadır. Ayrıca iki ayrı
dönemde değerlendirme yapılarak (örneğin eğitim öncesi ve eğitim sonrası), bu
iki dönem değerlendirmelerinin kıyaslandığı raporlar da oluşturulabilmektedir.[7]
D. 360 DERECE PERFORMANS DEĞERLENDİRME SİSTEMİ’NİN
AVANTAJLARI
1999'da ASTD (Amerika Eğitim ve Gelişim Kurumu) tarafından 750 Amerikan
firmasında yapılan bir araştırmada bu firmaların eğitim ve performans
değerlendirme sistemleri incelenmiş ve en başarılı 50 şirket belirlenmişti. 1998
yılında, bu 50 şirketin yüzde 75'i bireysel gelişim programları hazırlamakta,
yüzde 33'ü ise 360 derece geri bildirim programları uygulamaktaydı. Bu yüzdeler
1997 senesinde ise sırasıyla yüzde 50 ve yüzde 10'du. Bu artışı açıklayabilecek
360 derece geri bildirim sistemlerinin avantajları şöyle özetlenebilir:
a)Takım Gelişimi
Takım üyeleri gelecekte birbirleri hakkında fikirlerini paylaşacaklarını
bildiklerinden daha bilinçli ve sorumlu bir şekilde davranacaklardır, bu da
daha verimli bir takım çalışması ortamı yaratabilir. İyi planlanmış bir süreçle
çalışanlar arasındaki iletişim iyileştirilebilir.
a) Kariyer Gelişimi
İçin Sorumluluk Alma
Çeşitli sebeplerden dolayı, birçok şirket çalışanlarının kariyer gelişimi
için ayırdıkları kaynakları kısma eğilimindedirler. Değişik
değerlendiricilerden alınacak fikirler, çalışan için kişisel kariyer gelişimi
hakkında yol gösterici olabilir. Birçok çalışan 360 derece geri bildirim
sisteminin, tek bir yöneticinin kariyer gelişimi hakkındaki yardımlarına göre
çok daha net, geliştirici ve ikna edici olduğunu düşünmektedir.
b) Azalan Ayrımcılık
Riski
Geri bildirim değişik iş pozisyonlarındaki değişik özellikler taşıyan
birçok farklı kişiden geldiği zaman ırk, yaş, cinsiyet gibi faktörlere
dayanarak yapılan değerlendirmelerin yanıltıcı etkileri azaltmaktadır.
c) İyileşen Müşteri
Hizmetleri
Müşterilerin geri bildirimlerini de dikkate alan bir performans
değerlendirme sisteminde, her çalışan sorumlu olduğu ürün ya da hizmetler
hakkında detaylı görüşlere ulaşabilir. Bu bilgiler çalışana ürünlerin ya da
hizmetlerin kalitesinin ve güvenilirliğinin iyileştirilmesi açısından yardımcı
olacaktır.
d) Eğitim İhtiyacı
Belirleme
360 Derece Performans Değerlendirme Sistemi sayesinde çalışanların
eksiklikleri detaylı bir şekilde tanımlanabilir. Böylece departmanlar arası
sorumluluklar ve çapraz eğitim süreçleri gibi birçok konuda programlar
yapılabilir.
E. 360 DERECE PERFORMANS DEĞERLENDİRME SİSTEMİ’NİN
OLUMSUZ YÖNLERİ
360 derece performans değerlendirme sistemininin olumsuz
yönleri de karşımıza çıkabilmektedir. Sistemi uygulamak isteyen bir kurumun
öncelikle bu yaklaşımı hangi amaçla uygulamak istediği ve kapsamı (kimlerin bu
uygulamaya katılacağı) netleştirilmelidir. Kurumun mevcutta kullandığı bir
yetkinlik modeli bulunmuyor ise kuruma özel bir yetkinlik modelinin
geliştirilmesi gereklidir. Gerekli altyapı hazırlanmadan uygulamaya konulacak
bir 360 Derece Performans Sistemi organizasyonu tahmin edilmeyecek büyük
olumsuzluklarla karşı karşıya getirebilecektir.
Bu olumsuz yönleri bilmek, bu sistemleri uygularken yanlış yollara sapmamak
açısından çok önemlidir. Potansiyel tehlikeleri 5 temel noktada toplayabiliriz:
a) Tasarım
Aşamasındaki Hatalar
360 derece geri
bildirim sisteminin şirkete girişi, genellikle İnsan Kaynakları Departmanından
bir uzmanın tavsiyesiyle ya da sistemle bir kitap ya da seminerde tanışmış bir
yöneticinin öncülük etmesiyle olur. Tüm yeni programların bir şirkette
uygulamaya konma aşamasında olduğu gibi bu değişim de değişim yönetimi
kuralları doğrultusunda uygulanmalıdır. Yeni süreçten etkilenecek tüm kişilerin
de fikri alınarak doğru bir süreç tasarlanmalıdır. Bu aşamada yapılacak
yanlışlıklar performans değerlendirme sürecini başarısızlığa mahkum edecektir.
b) Sürece Bütünlük
Kazandırmadaki Eksiklikler
360 derece geri
bildirim sisteminin başarılı olması için, sistem şirketin stratejik
hedefleriyle uyumlu olmalıdır. Eğer şirket daha önce çeşitli iş tanımları ve
yetkinlikler belirlemişse, yeni sistemde bunlara uygun olarak tasarlanmalıdır.
Eğer sistem örgütün genel amacını destekleyici nitelikte değil de sonradan bir
ek niteliğindeyse sistemden yeterli verim alınamaz.
c) Yetersiz Eğitim ve
Süreç Bilgisi
Performans
değerlendirme sürecine katılacak tüm çalışanların süreç hakkında eğitim alması,
yapıcı geri bildirimler yaratmayı ve sonuçları yorumlamayı öğrenmesi
gerekmektedir.
d) Eksik Bilgi
360 Derece
Performans Değerlendirme Sistemlerinde geri bildirimi sağlayan kişiler
genellikle gizli tutulduğu için, belirsiz yorumlar ve değişik değerlendirmeler
hakkında daha fazla fikir almak çalışanlar için imkansızlaşmaktadır. Bu
sebepten dolayı, bu geri bildirim sonuçlarını yorumlamak üzerine uzmanlaşmış
insan kaynakları çalışanlarının varlığı çok önemlidir.
e) Aşırı Kağıt İsrafı
ve Bilgisayara Bilgi Giriş Yükü
Geleneksel
yöntemlerde iki kişi arasında tek bir form aracılığıyla gerçekleşen süreç,
katılımcıların artmasıyla içinden çıkılması zor bir hal alabilir.
SONUÇ
Sadece yukarıdan aşağıya, hiyerarşinin egemenliğindeki
bir değerlendirme sistemi, işletme etkinliği ve verimlilik problemlerimizi hiçbir
zaman çözmeyecektir. Hatta buna ilave edilecek aşağıdan yukarıya değerlendirme
sistemi de arzu edilen gerçekçi katma
değeri sağlamayacaktır.
21.nci
yüzyılda çevresindeki değişimlere süratle ayak uydurabilen, akışkan ve geçişken
özelliklere sahip, dinamik görünümlü, vizyonu doğrultusunda başarmaya
odaklanmış organizasyonlar ayakta kalabileceklerdir. Sürekli değişimin
yaşanacağı gelecekte, yönetsel etkinlik ve örgütsel verimliliğin anahtarı
“insan” olacaktır.
360
Derece Değerlendirme organizasyonun bütün fonksiyonlarının ahenkli bir şekilde
çalışmasının teminatı, hem organizasyona hem de çalışanlara geri besleme
vermesi açısından yönetsel yapısının en önemli dayanağıdır.
Sürekli
iyileşmek işletme açısından hayatta kalabilmekle eş anlamlıdır. Hayatta kalabilmek
için teknolojik dönüşümleri yaşamak hiçbir zaman yetmeyecektir. Organizasyonda
insanı küstürmeden ondan daha etkin
faydalanmanın yolu etkili bir performans yönetim sisteminin kurulmasına
bağlıdır. Etkin bir performans
değerlendirme sistemi ise ancak her
zaman çok yönlü geri beslemelerin alındığı dinamik bir organizasyon yapısı ile
mümkündür. Gerekli altyapının kurulması sonrası uygulamaya konulacak 360 Derece
Performans Değerlendirme Sistemi, diğer
sistemlerden ayrılan özellikleri itibari ile organizasyonun daha etkin, daha
objektij ve daha verimli bir yapıya kavuşmasına imkan tanıyacaktır.[8]
[1] ARSLAN
Akın: ‘’360 Derece Değerlendirme: Bireysel Performanstan Kurumsal Performansa
Geçişte Etkili Bir Araç’’
[2] WALTER W.
Tornow : ‘’Maximizing the Value of 360-Degree Feedback : A Process for
Successful Individual and Organizational Development ‘’,Jossey Bass Management
Series,153-160 , 1998
[5] ZALEZNIK, Abraham, : “Managers And
Leaders:Are They Different”, Harward Business Review, March-April 1992
[6] FACTEAU,
Carolyn L., : “Reactions To 360- Degree Feedback From Subordinates And Peers”,
Leadership Quarterly, Winter Vol.9 1998
[7] YÜCE Payam, : Andersen İnsan Kaynakları Yönetim Danışmanlığı
[8] ARSLAN Akın : ‘’ ’360 Derece Değerlendirme: Bireysel Performanstan Kurumsal Performansa
Geçişte Etkili Bir Araç’’
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder