Zaman Yönetimi
Zaman demokratik bir şekilde paylaşılan bir
kaynaktır; herkesin haftada 7 günü, günde 24 saati vardır.
İki kişi arasındaki tek fark, sahip
oldukları zaman değildir (çünkü herkesin 24 saati vardır), bunu nasıl
kullandıklarıdır.
Zamanı geri döndüremez, biriktiremez, ödünç
alamazsınız. Zaman, soyut bir kavram olmasına rağmen, yaşantımıza sığdırdığımız
işler açısından ölçülebilir ve kıt bulunan bir kaynaktır. İşte zaman yönetimi,
kıt bir kaynak olan zamanın en verimli şekilde kullanılması demektir. Ancak
birçok kişi bu kıt kaynağı, nasıl değerlendireceğini bilemeden boşa harcar.
Çünkü insanlar;
zamanlarını geçirme tarzlarının,
denetimleri altında bir şey olduğunu fark etmemektedirler,
hayatta başarıya ulaşmak için gerçekte ne
kadar az zamanımız olduğunu düşünmezler,
boşa harcadıkları zamanın ne kadar olduğunu
bilmezler,
zamanlarını
yönetme konusunda ne bir sisteme ne de stratejiye sahiptirler.
Zaman kıt bulunan
bir kaynaktır ve zaman yönetimi kıt bir kaynak olan zamanın en verimli şekilde
kullanılmasıdır.
Zamanı verimli kullanmak, meşgul görünmek
değil, zamanı amaçlarımızı gerçekleştirmeye yönelik faaliyetler yaparak
değerlendirmektir. Peki zamanımızı verimli kullanmak, zamanımızı yönetmek için
nelere dikkat etmemiz gerekiyor? İşte zaman yönetimi için bazı önemli noktalar:
Hedeflerin belirlenmesi,
Önceliklerin belirlenmesi,
Hayır diyebilmek,
Olumlu ve geliştirilmesi gereken yönlerin
saptanması,
Masanın düzene sokulması,
Zaman hırsızlarının belirlenmesi ve
önlenmesi,
Kararların hızlı verilmesi,
İşlerin bir kısmını devretmek,
Günlük planların yapılması,
Telefon yerine elektronik postanın tercih
edilmesi,
Tüm bunları hayatımızda birer alışkanlık
haline getirmeliyiz. Böylece zaman yönetimi için ayrıca bir gayret sarf etmeye
gerek kalmayacaktır.
Zaman yönetimi için uygulanacak en önemli
yollardan biri, boşa harcanan süreyi azaltmaktır. Tabi bunun için ilk önce
yukarıda da bahsedildiği gibi zamanı boşa harcatan unsurların tespit edilmesi
gerekir. İşte zamanımızı çalan bazı unsurlar:
1. Telefonlar
2. Teknik aksaklıklar
3. İşleri ertelemek
4. Verimsiz geçen toplantılar
5. Plansızlık
6. Hayır diyememek
7. Gereksiz mükemmelliyetçilik
8. Öncelikleri belirleyememek
9. Eksik bilgiyle hareket etmek
10. Bürokrasi
11. Kararsızlık
2. Teknik aksaklıklar
3. İşleri ertelemek
4. Verimsiz geçen toplantılar
5. Plansızlık
6. Hayır diyememek
7. Gereksiz mükemmelliyetçilik
8. Öncelikleri belirleyememek
9. Eksik bilgiyle hareket etmek
10. Bürokrasi
11. Kararsızlık
Zaman hırsızlarını ortaya koyup, bunlar
üzerinde sağlıklı bir değerlendirme yapmadıkça, zamanı etkin kullanma konusunda
başarılı olmamız mümkün değildir.
Diğer önemli bir nokta da "Hayır"
diyebilmektir. "Hayır" demeyi başaramazsak işlerin asla sonu gelmez.
Oysa çevrenizdekileri kırmadan onlara "hayır" demenin bazı yolları
var:
Karşınızdakine o anda yapıp
yapamayacağınızı bildirin.
Konu hakkında bilgi sahibi değilseniz, o
konuda ona yardımcı olamayacağınızı çekinmeden söyleyin.
Şu anda çok meşgulüm, bu konuya zaman
ayırmam mümkün değil gibi ifadeler kullanın.
Zaman yönetimi ile ilgili olarak masanın
düzenli olmasından bahsetmiştik. Bunun için evraklarınızı düzenli bir şekilde
dosyalayın. Ancak evrakları, kendinize göre kategorileyip, ayrı ayrı
dosyalayın. Gelen zarfları ertesi güne bırakmadan o gün içinde okuyun. Böylece
masanızdaki evrak fazlalığını bir ölçüde azaltmış olursunuz.
Zamanı verimli bir şekilde kullanmak için,
zamanımızı hangi işler için daha fazla hangi işler için daha az kullanacağımızı
belirlemek için yapmayı planladığımız işler arasında öncelikler sıralaması
yapmak durumundayız. Birçok kişi bu öncelikleri belirleyemediği için
gereksiz bir sürü şeyle uğraşarak zamanını boşa harcamaktadır. Bunun için şu üç
sorunun cevaplanması faydalı olacaktır:
1. Benden istenen nedir?
2. Bana en yüksek getiriyi sağlayan nedir?
3. Bana en büyük ödülü sağlayan nedir?
2. Bana en yüksek getiriyi sağlayan nedir?
3. Bana en büyük ödülü sağlayan nedir?
Zamanı verimli
bir şekilde kullanmak için, zamanımızı hangi işler için daha fazla hangi işler
için daha az kullanacağımızı belirlemek için yapmayı planladığımız işler arasında
öncelikler sıralaması yapmak durumundayız.
Bu üç soruyu
sorup önceliklerinizi belirledikten sonra onları uygulamaya koymak için
mücadele etmeniz gerekebilir. Çünkü birçok etken bu önceliklerin önüne geçmek
isteyecektir. Bu durumda yapılması gereken plan üç aşamalıdır:
1. Değerlendir
2. Ele
3. Tahmin yürüt
2. Ele
3. Tahmin yürüt
Zamanımızı
kontrol altında tutmak için gözümüzü saatten ayırıp işlerimize ve
önceliklerimize odaklanmalıyız. Bu daha uzun süre ve daha çok çalışmak değil,
daha sistematik bir biçimde çalışmak, açık ve net hedefler belirleyip bu
amaçlara ulaşmak için faaliyete geçmek demektir.
Zamanınızın ve
yaşamınızın kontrolünü elinizde tutun ,
Gün bugündür,
Yer burasıdır,
Yaşam sizin yaşamınızdır,
Geleceğinizi etkileme fırsatına sahipsiniz,
Günü yakalayın,
Bu anı kullanın,
Şimdi harekete geçiniz.
Gün bugündür,
Yer burasıdır,
Yaşam sizin yaşamınızdır,
Geleceğinizi etkileme fırsatına sahipsiniz,
Günü yakalayın,
Bu anı kullanın,
Şimdi harekete geçiniz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder