VERİ TOPLAMA YÖNTEMLERİ
l
Veri
ölçmeye dayanır.
l
Ölçme
Kavram
işlem
ürün
l
Ölçme
olgulara,bireylere ya da bir özelliğe belirli standartlarda sembolik değerler
verme sürecidir.
l
İyi
bir ölçme;
Araştırma konusuna uygun ölçme
yönteminin seçilebilmesi.
Olay ve objelerin doğru ve duyarlı
ölçülebilmesi.
l
Veri
toplama yöntemleri
Nicel
Nitel
Anket
Yöntemi
l
Anket
belli bir amaç ve plana göre düzenlenmiş sorular listesi olup veri toplamada en
çok kullanılan yöntemlerden biridir.
l
Bunun
nedenleri
-Yoğun veri -Daha büyük örneklem -Bireysel özellikler -Ekonomik
-Hızlı
l
Araştırmalarda
görülen ölçüm ve cevaplama hataları anket yöntemine kuşkuyla yaklaşılmasına
neden olur.
l
Ancak
belli ilkeler dikkate alınarak yapılan bir anket çalışmasında bilginin sağlıklı
olması ve hataların en aza indirgenmesi mümkündür.
l
Araştırmacı
anketi hazırlarken şu kurallara azami dikkati göstermelidir:
Genel
Kurallar
l
Araştırmacı
ön hazırlık yapmalı
l
Konuya
hakim olmalı
l
Araştırmanın
hitap edeceği kitle doğru belirlenmeli
Biçimsel
Kurallar
l
Anketi
cevaplayan kişinin kimliğini ortaya çıkarmaya dair sorulardan kesinlikle
kaçınılmalıdır
l
Sorular
basit,yalın ve sade olmalıdır
l
Açık
uçlu sorulardan kaçınılmalıdır
l
Sorulara
verilebilecek tüm cevaplar şıklarda olmalıdır
l
Evet,hayır,bazen
gibi iki üç şıklı cevaplı sorulardan kaçınılmalıdır
l
Sorular
dolaylı sorulmalı aralara kontrol soruları konulmalıdır
l
Soru
sayısına dikkat edilmeli en fazla 35 soruda bitirilmelidir
l
Örneklem
nicelik açısından evreni temsil etmelidir
Soru
Kağıdının Hazırlanması
l
Anket
soruları hazırlanırken iki temel ilke vardır.
Temel
İlke I:Sorular
araştırmanın amacını belirleyen değişkenlere uygun olmalıdır.
Temel
İlke Il:Her
soru araştırmada ele alınan yalnız tek bir değişkenin ölçülmek istenen
niteliğini belirleyici olmalıdır.
Soru
Türleri
Kapalı Uçlu
Sorular
Bu tür sorularda cevap seçeneklerde
verilir
l
Evet
Hayır / Olumlu Olumsuz / Var Yok
l
Çoktan
seçmeli
l
Sayısal
ölçek ya da Likert tipi
Avantajları
l
Cevapların
aynı olması karşılaştırmayı kolaylaştırır
l
Verilerin
bilgisayara girilmesi kısa zaman alır
l
Cevabın
belli olması alakasız cevapların gelmesini engeller
l
Maliyer
ve zaman yönünden ekonomiktir
Dezavantajları
l
Cevaplardan
biri rastgele işaretlenebilir
l
Cevaplayıcılar
kendilerine en yakın gelen cevabı işaretler aradaki farklılıklar belli olmaz
l
Soruların
deneklerce doğru anlaşılıp anlaşılmadığı denetlenemez
l
Açık Uçlu
Sorular
Bu tarz anketlerde cevaplayıcıya
istediği cevabı verme hakkı tanınmaktadır.O yüzden sorular dikkatle
hazırlanmalı kelimeler dikkatle seçilmelidir.
Avantajları
l
Derinliğine
bilgi edinilmesi
l
Beklenmeyen
verilerin toplanması
Dezavantajları
l
Araştırmayla
alakasız cevaplar gelmesi
l
İstatistiki
analiz için sınıflandırılması gereken cevapların yanlış kodlanma ihtimali
yüksektir
l
Açık
uçlu sorular için normalde daha fazla zamana ihtiyaç vardır
1- Demografik Sorular:
l
Cinsiyetiniz
nedir?
l
Kaç
yaşındasınız?
l
Medeni
durumunuz nedir?
2- Olgusal Sorular:
a) Bilgi Soranlar
l
Kemik
sentezi için hangi besinler alınmaldıır?
l
Stratosfer
kaçıncı katmandır?
l
İrasyonel
sayılar nedir?
b) Davranış Soranlar
l
Çocuğunuzu
kaç yaşına kadar emzirdiniz?
l
Büyüklerin
yanında oturma şeklinize dikkat eder misiniz?
l
Beyaz
çamaşırlarda leke çıkartmak için ne kullanırsınız?
3- Yargısal Sorular
l
Fakülte
yönetimi öğreniclerin problemleri ile ilgileniyor mu?
l
Sizce
yeni değerlendirme sistemi öğrenciden yana bir sistem midir?
l
Okulunuzdaki
eğitim kalitesi düzeyi nasıldır?
Soru
Yazımında Temel İlkeler
l
Amaca
cevap vermeli
l
Kısa
ve basit olmalı
l
Karmaşık
ve farklı kavramlar içermemeli
l
Bir
soru yalnız bir konu içermeli
l
Fonksiyonel
olmalı
l
Geçerli
olmalı
l
Güvenilir
olmalı
l
Evreni
temsil etmeli
l
Temsil
gücü zayıflatılmamalı
l
Anket
formunun düzenlenmesi
Anketör
Soru kağıdı araştırmacı tarafından
uygulanabildiği gibi geniş çaplı araştırmalarda anketör tarafından da
uygulanabilir.Veri toplama yönetimi kendisine ait olduğundan dolayı araştırma
için hayati önem taşıyan bir pozisyondur.
l
Anketör
Seçimi
-Dikkatli -Dürüst -Yan tutmayan -Araştırma konusunun gerektirdiği
kişisel,fiziksel özelliklere,zeka ve bilgi düzeyine sahip olmalıdır
l
Anketör
Eğitimi
Anketör eğitimi dört aşamadan oluşur
l
Araştırmanın
konusu ve amacı
l
Veri
türleri ve özellikleri
l
Anket
yöntemi
l
Anketin
incelenmesi
-Her sorunun nasıl
sorulacağı
-Her cevabın nasıl
işleneceği
-Kodlama ve denetimin
nasıl yapılacağı
-Kayıtların (açık uçlu
soru) nasıl yapılacağı
l
Anket
Ön Test / Ön Uygulama
Alan uygulamasına geçilmeden önce
anketin test edilmesi gerekir.Bu uygulamayla her bir sorunun etkinliği ve veri
toplama aracının toplam etkinliği değerlendirilir.
Soru
Kağıdı Düzeni
l
Monotonluğu
kaldırmak için aynı sayfada farklı yazı tipleri
l
Yazı
tipinin yumuşak, dolgun ve kolay okunur olması
l
Görüşmecinin
notları, soruların yanıtları ve cevapların kodlanabilmesi için boş yer
l
Soru
sayfasının bütünlük ve estetik açıdan hoş bir görüntü yaratması, göze hitap
etmesi
l
İdeal
büyüklükte olması(A4 büyüklüğünde bir kağıdın ikiye katlanarak elde edilen
ölçü(A5) ile sınırlandırılması
l
Soruların
genelden özele, kolaydan zora sıralanması
l
İlgili
soruların bir araya getirilerek cevaplayıcının bir konu üzerinde odaklanmasını
sağlamak
l
Ayırma
ve kontrol sorularıyla sorular denetim altında tutulmalı
l
Anket Uygulama Yöntemleri
Anket uygulamalarında hangi yöntem
kullanılırsa kullanılsın öncelikle nitelikli bir ön hazırlık yapılmalıdır.
Bu kapsamda yapılan çalışmalar
v
Uygulama
bölgesinin mahalle,cadde,sokak yerleşim alanları,yol durumu,nüfus
yoğunluğu,yapısal özellikleri(homojen/heterojen)
v
Örneklem
büyüklüğü ve nitelikleri
v
Uygulama
aşamasına ilişkin bütçe ve diğer kaynakların bilgisi
v
Görüşme Yöntemi
v
Görüşme
yönteminde
v
Anket
uygulama bölgesine ulaşım durumu
v
Görüşmeci
ve denetçi sayısının denetlenmesi
v
Görüşmenin
ortalama süresi
v
Görüşme
gün ve saatleri önceden belirlenmelidir
v
Avantajları
v
Anketörün
gözlem yapabilmesi
v
Cevaplanma
oranının çok yüksek olması
v
Cevaplayanın
kontrol edilebilir olması
v
Uygulama
esnasında düzeltme yapılabilir olması
Gönderme Yöntemi
Örneklem grubu geniş bir bölgeden
seçildiğinde anket deneklere çeşitli yollarla gönderilmektedir.Bu yollar posta,internet,kamu kurum ve kuruluşlarının
merkez ve taşra teşkilatları,şirket,dernek,vakıf vb birimlerin ulaşım
kanallarıdır.
Tüm cevaplayıcılara anketlerle birlikte
kişisel bir bilgilendirme mektubu gönderilmelidir.
Gönderme işlemi tek tek postayla
gönderilmediği durumlarda ilgili alıcılara çok detaylı bilgi
verilmelidir.Gönderim yöntemi özellikle posta ile yapılanlarda geri dönme
oranları oldukça düşük olmasına rağmen soru kağıtlarının yüksek oranda geri
dönüşünü sağlamak amacı ile gerekli önlemler alınmalıdır.
-Avantajları
v
Çok
geniş kitlelere hızlı ulaşılır
v
Görüşme
yöntemine göre daha az kaynak gerektirir
-Dezavantajları
v
Geriye
dönüş oranı düşüktür
v
Kimin
ya da kimlerin hangi etkiler altında
v
Yanlış
anlama,algılama,yorumlama hataları düzeltilemez
v
Cevapların
güvenilirliği kuşkuludur
Telefon Yöntemi
Telefon yöntemi anket yönteminde pek
fazla kullanılmamaktadır.Küçük örneklem gruplarında, bilgiye hızlı ulaşılmak
istendiğinde ve problemin acilen çözülmesi gerektiği uygulanmaktadır.Soruların
sayısı 15-20 dakika sürecek şekilde belirlenmelidir.
-Avantajları
v
Bilgiye
çok hızlı ulaşılır
v
Cevaplayıcı
kontrol edilebilir ve düzeltilir
-Dezavantajları
v
Uygulama
sürecinin karmaşık bir yapısı olduğundan uygulama sırasında ciddi problemlerle
karşılaşılabilir
Deneysel
Yöntem
Deneysel
yöntem, bir araştırma konusuna ilişkin veri elde etmek amacı ile araştırıcının
kontrolünde, neden-sonuç ilişkilerini belirlemeye dönük, toplanmak istenen
verilerin üretilmesi çalışmalarıdır.
Diğer
veri toplama yöntemlerinde var olan durum çeşitli yöntemlerle gözlenmekte,
belirlenmektedir.Deneysel yöntem ise etkenin etkene yaptığı etkinin ölçümünü ve
o verilerin karşılaştırılarak bir sonuca ulaşmaya çalışır.
Deneysel
yöntemde veriler var olan veriler değildir.Oluşturulan, somut verilerdir.
Bu
veriler, bağımsız değişkenlerin bağımlı değişkeni etkilemesi, kontrollü
koşullarda sistemli değişiklikler yapılması ve sonuçların izlenmesi, bağımsız
değişkenlerdeki sistemli değişmelerin bağımlı değişkeni nasıl etkilediğinin
belirlenmesi sonucunda oluşur.
l
Tek
değişkenli deneylerde denenmek istenen bir tek değişken vardır diğer koşullar
stabildir.
l
Çok
değişkenli deneylerde bir çok bağımsız değişkenin birlikte etkileri saptanmaya
çalışılır.
Türleri
Deneysel
Veri Toplamada Kontrol
Her
deney bağımlı, bağımsız ve kontrol değişkenlerinden oluşur.
Nedensellik(sebep)
Etkenleri
l
Birlikte
değişim ilişkisi
l
Nedensel
değişim ilkesi
-Birlikte
değişim ilişkisinde, değişkenlerden hangisinin neden hangisinin sonuç olduğu
belirgin değildir.
-Nedensel
değişim ilişkisinde, bir olayın oluşması başka bir olaya bağlı ise, bu iki olay
arasında sebep-sonuç ilişkisi bulunmaktadır.Susuzluğu gidermek için su içmek
gibi.
Deneysel
Ortamlar
Deneysel
çalışmalarda ya doğal ortam(alan) ya da düzenlenmiş deney ortamları(laboratuar)
bulunmaktadır.
Deney
Uygulama İlkeleri
v
Tarafsız
olmak
v
Kontrol
grubu oluşturmak
v
Değişkenleri
kontrol etmek
v
Yeterli
sayıda denek kullanmak
v
Uygun
denek seçmek
v
Uygun
deney düzeni belirlemek
Gözlem
Yöntemi
Gözlem;
doğal yaşam içinde, durum, olay, olgu, çeşitli oluşum ve canlı varlıkları,
belli amaçlara yönelik gözleme, izleme ve kaydetme işlemidir.
Yoğun
yapılmalıdır ve doğal olduğundan objektif veriler içerir.
Gözlemci
ve gözlenen olarak iki taraf bulunur.
Türleri
ise;
-Katılımlı gözlem
-Katılımsız gözlem’dir.
Veri
Toplama İlkeleri
Ø
Gözlemin
başarısı gözlemcinin yeteneği ve teknolojisinin duyarlılığıyla doğru
orantılıdır
Ø
Farklı
gözlemciler kullanılarak gözlemciler arasında bir standart oluşturulmaya
çalışılınır
Ø
Gözlem
ünitesinin yakından gözlenmesi her durumda sağlanmalıdır
Ø
Kayıt
materyallerinin sürekli ve sağlıklı çalışması sağlanmalıdır
Ø
Gözlem
durumunun doğal atmosferi korunmalıdır
Gözlem Ünitesi ve Araçları
Gözlem Ünitesi
Gözlem ünitesi, gözlenmesi amaçlanan
oluşumların bulunduğu alandır.İki temel ölçüte dayanır.Gözlenebilirlik ve
anlamlılık.
Gözlem Araçları
İki gruptan oluşur.
v
Yardımcı
gözlem araçları
q
Gözlem
kayıt formu
v
Gözlemcinin
duyu organları çoğu zaman duyarlı;ancak yeterli olmamaktadır.Bu yüzden
duyarlılığı arttırmak için yardımcı araçlarada gerek duyulmaktadır
q
Gözlemci
için bir yol gösterici olan ve bilgilerin kaydedilmesi ve sayısallaştırılmasını
sağlayan gözlem formu her araştırma için özel hazırlanmalıdır.Kısa ve anlaşılır
olmalıdır.Çünkü bu form yöntemin derecelendirme ölçeği işlevini
görmektedir.Ancak mutlaka bir ön çalışma ile kontrol edilmelidir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder