İŞ TATMİNİ
İş
tatmininin bir çok kişi tarafından tanımı yapılmıştır. Bullock'e göre iş
tatmini işle bağlantılı çok sayıda
arzu edilen ve edilmeyen deneyimlerin bütünü ve dengelenmesinden sonuçlanan bir
tutum olarak göz önüne alınır (Şimşek,1995:91).
Vrom, iş tatmini kavramını çalışanların algıla-rına,
duygularına ve davranışlarına ilişkin çok deği-şik
boyutlu iş tutumlarının bir ölçüsü olarak görmüştür (Şimşek,1995:92).
Eren ise iş tatminini, işten elde edilen maddi çıkarlar
ile işçinin beraberce çalışmaktan zevk
aldığı iş arkadaşları ve eser meydana getirmenin sağladığı bir mutluluk olarak tanımlar (Wanous and Law-yer, 1972:95-105).
Keith Davis ise, iş görenlerin işlerinden duy-dukları
hoşnutluk yada hoşnutsuzluk şeklinde tanımla-mıştır (Davis:1988:96).
Yukarıda
değişik şekillerce tanımlanan iş tat-mini kısaca işi sevme, işe bağlılık, işe kendisini verme gibi iş görenlerin işlerinden duydukları hoşnut-luk
olarak tanımlayabiliriz.
1.2. İŞ TATMİNİNİN GENEL ÖZELLİKLERİ
Modern
çalışma sistemleri, yapılacak işleri gittikçe daha düşük beceri gerektiren işi başarmak-tan kaynaklanacak hiç bir
doyum duygusu verme-yen, fakat çalışanı
çok sıkı bir makine denetimi altında tutan gittikçe daha küçük parçalara
bölmüş-tür (Acar,1993:80). Bu bağlamda çalışanları motive ederek işten tatmin
duygularını geliştirmek ve aynı zamanda üretimi maksimize etmek yöneticilerin temel sorunlarının başında gelir
(Erdoğan,1991:171).
İş tatmini tartışmasız bir dinamizm içerir. Yö-neticiler
bir defaya mahsus yüksek iş tatmini sağlayıp sonra bu konuya birkaç yıl gözden
uzak tutamazlar. İş tatmini geldiği kadar çabuk gidebilir, bu nedenle iş
tatmininin yıllık olarak hatta aylık olarak dikkatlice izlenmesi
ve korunması gerekir.
İş
tatmininin üç önemli boyutu vardır (Şim-şek:1995:92)
1)
İş tatmini, bir iş
durumuna duygusal yanıttır. Böyle-ce görülemez, sadece ifade edilir.
2)
İş tatmini genellikle kazançların ne
ölçüde karşı-landığını veya beklentilerin ne kadarının aşıldı-ğının belirlenmesidir.
3)
İş tatmini, birbirleriyle ilişkili
çeşitli tutumları temsil eder. Örneğin, işin kendisi, ücret,
terfi imkanları, yöntem tarzı,
çalışma arkadaşları vb.
1.3.
İŞ TATMİNİNİN ÖNEMİ
Bir örgütte koşulların bozulduğunu gösteren en önemli
kanıt iş doyumunun düşük olmasıdır. İş do-yumsuzluğu, daha gizli biçimlerde,
ani grevler, iş ya-vaşlatma, düşük verimlilik, disiplin sorunları ve diğer örgütsel
sorunların ardında yer alır (Kahn, 1973: 94).
Çalışanların işle ilgili tutumlarının önemi 1930'larda
yapılan Hawthorne araştırmalarıyla anlaşıl-maya başlanmıştır. İşletmelerde
iş tatminine artan ilgi çeşitli nedenlere
dayanmaktadır. Başlıcaları;
1)
Toplumsal Gelişme ve Bilinçlenme:
Toplumların ekonomik gelişmeleriyle paralel olarak belirli bir maddi geçim
düzeyine ulaşan bireylerin ihtiyaçla-rı da değişmiştir. Eğitim düzeyinin
yükselmesi beklentileri de değiştirmiştir.
2)
Toplumsal gelişmeye paralel olarak örgütsel ge-lişmede söz
konusudur. İşletmelerde mevcut iş şekil ve
gerekleri de değişmeye başlamıştır. Başlan-gıçta performansı iyileştirme isteği
ile başlayan bu ilgi yakın zamanlarda sosyal sorumluluk şekline dönüşmüştür.
3)
ABD'de 1930'larda sendikacılığın canlılık kazan-ması, güçlü
sendikalar kurulması ve 1937'de Wagnerr işçi-işveren
ilişkileri yasasının çıkarılma-sı ile toplu pazarlığın hukuki bir varlık
kazanma-sında o ülkede iş tatminine ilgiyi arttırmıştır.
4)
İşletmelerde örgütsel değişim uygulama gereği ve yeniliğe
direniş ve yeniliği kabul ettirme gereği iş tatminini ayrıca ilgi konusu
yapmıştır (Baysal, 1997:30).
1.4. İŞ TATMİNİNE NEDEN OLAN DEĞİŞ-KENLER
İş
tatmininin örgütteki birçok değişkenle ilgi-si vardır. Bunlardan Bazıları
(Davis,1982:96-100):
a) İş Gücü Devri ve Devamsızlık: İş
doyumu sü-rekli olarak iş gücü devriyle karşılıklı
bağlantı halindedir. İş doyumu düşük
iş görenlerin işlerini bırak-ma olasılığını artırır. Aynı zamanda
devamsızlık oran-ları da yüksektir.
b) Yaş: Yaş ile iş doyumu arasında olumlu bağıntı olduğu
saptanmıştır. Kişiler yaşlandıkça doyumları
artmaktadır. Genç işçilerin yükselme ve diğer işkollarına ilişkin aşırı beklentilerinin olması, doyumsuz olma
olasılıklarını yükseltir.
c) Meslek: Meslek düzeyi ile iş tatmini arasında tu-tarlı bir ilişki bulunduğu
araştırmalarca ortaya konul-muştur. Toplumsal açıdan yüksek statülü
meslekler-de daha yüksek iş tatmini görülmüştür. Profesyonel mesleklerde iş
tatmininin yüksek, vasıfsız ve yarı vasıflı
işçilerde ise iş tatmininin düşük olduğu görül-müştür.
d) Kişisel Farklılıklar: Yapılan araştırmalarda iş tat-min düzeylerinde kişisel farklılıkların etkili oldu-ğu
görülmüştür. Genelde yetenekleri sınırlı
ve çevre-ye uyum sağlayamamış kişiler iş
tatminsizliği göster-miştir. Kendine güvenen öz benlik duygusunu gerçek-leştiren
işgörenler, bu özelliklerini daha
aşağı düzeyde gerçekleştirenlere göre daha çok doyum sağlamakta-dır. İş tatmin düzeyini etkileyen kişisel özellikleri
şöyle sıralayabiliriz; Cinsiyet,
yaş, aynı işte kalma süresi, zeka, kişilik,
eğitim ve sos yo kültürel çevre vb.
e) Toplum koşulları: Her ne kadar kötü toplum koşullarının iş tatminini
azaltacağı, iyi koşulların ise yükselteceği
düşünülse de, gerçekte böyle değildir. İş görenler kendi iş koşullarını toplum koşullarıyla karşılaştırırlar. Eğer
iş koşulları vasat, toplum koşul-ları kötü ise bu durumda iş doyumları artar. Çünkü kendilerini iyi addederler.
f) Çalışma Koşulları: Genel olarak iş görenler ısısı, nemi,
havalandırması, aydınlatması, sessizliği,
rahat-lığı, tehlikesiz oluşu yönlerinden çalışmaya elverişli koşulları olan işi, işvereni
tercih ederler.
g) Ücret: İş görenler, çalışması karşılığında elde ettiği ücret ve
benzeri ödemelerin oranında tatmin olurlar. Lawler'e göre ücretin iş tatmini
üzerine etkisi, algıla-nan ücretle, kişinin kendisine ödenmesi gerektiğin-de inandığı ücret
arasındaki farka bakarak belirlene-cektir. Algılanan ücretin, ödenmesi gereken
ücrete eşit olması durumunda doyum sağlanır. Yapılan
araştırmalarda ücretin iş tatmini sağlamada önemli rol oynadığı ortaya
çıkmıştır. Ücretin bu denli önemli ol-masının başlıca nedeni paranın
bireylerin temel ihtiyaçlarını karşılamada başlıca araç olması ve üc-retin bir
basarı ve tanıma simgesi olmasıdır. İş görenler
adil, karışık olmayan ve beklentileriyle paralel olarak gördükleri ücret
sistemi ve terfi politika-sını
isterler. Bu durum doyumlarını arttırır (Lewler, 1972: 109).
h)Örgüt Büyüklüğü: Örgüt büyüklüğü'nün davranış-sal değişkenler üzerinde
etkisi vardır. Fakat
bu etki olumludan çok olumsuzdur. Örgütlerde fiziki olarak büyük hacim, iş
gören doyumunu azaltır. Devam-sızlığı
arttırarak, verimliliği düşürür. Büyük hacimler devamsızlık, iş gücü devri ve düşük iş doyumu ile kesin olarak
bağlantılıdır.
ı) Yükselme Olanakları: Terfi, kişisel gelişme, daha çok sorumluluk ve yüksek
sosyal statü fırsatını sağ-lar. Terfi kararlarının dürüst ve hakça
yapıldığı dü-şüncesine sahip bireyler muhtemelen
daha fazla tatmin olacaklardır.
i) Denetim Biçimi: Denetim biçiminin iş tatmininin olumlu yada olumsuz
yönde etkilendiğini
göstermek-tedir. Sıkı bir denetim biçiminin kişilerin aşırı ölçü-de kontrol edilmesinin bireysel esnekliği azalttığı, bu tür
yönetici iş gören ilişkisinin olumsuz tutum yarat-tığı yapılan
çalışmalarda görülmüştür. Ayrıca dene-timci ile olumlu ilişki varsa tatmin daha
yüksek olacaktır.
j)
Yönetime Katılma: Yönetime katılan iş gören kendi kendini psikolojik yönden doyuracak, kişisel mutsuzluk ve huzursuzluk duygularının giderek kay-bolduğunu
görecektir. Yönetime katılma, asta kendi benliğinin doyumu için önemli olanaklar sağlayarak örgütle kaynaştırır ve örgütsel
amaçlara doğru uyarır. İş görenin önerdiği çözüm yolu yönetici ve iş arka-daşları tarafından benimsendiği ölçüde
iş gören do-yuma daha kolay ulaşır (Bingöl,1990:201).
1.5.
İŞ TATMİN DEĞİŞKENLERİ
Robbins,
iş tatmin değişkenlerini örgütsel, grup ve birey düzeyinde ele almıştır (Robbins 1986:106). Örgütsel seviyedeki özellikler:
Ø
Örgütsel yapı
Ø
Örgüt kültürü
Ø
İş dizaynı
Ø
Fiziki çevre
Ø
İş alanı dizaynı
Ø
Stres
Ø
Performans değerlendirme sistemi
Ø Ödüllendirme
Grup seviyesindeki özellikleri:
Ø
Rol çatışması
Ø
Statü uygunluğu
Ø
Grup bağlılığı
Ø
İletişim kesinliği
Ø
Çatışma
Ø
Birey seviyesindeki özellikleri:
Ø
Evlilik durumu
Ø Algılama
Örgütsel seviyede tatminin örgüt yapısının, iş-çinin otonomi veya kesinlik tercihleriyle eşleştiği, iş özellikleri
modeli üzerinde işin uyarlandığı, fizik-sel çevresinde destekleyici, iş alanının elverişli ve iş stresinin az olduğu,
performans sisteminin adil olarak algılandığı ve bireylerin değerleriyle örgüt değerleri-nin karşılaştırılmasında yüksek
olduğu zaman, pozi-tif olarak etkilendiği görülmüştür.
Grup seviyesinde çok sayıda grup değişkeninin tatminle ilişkisi olduğu, yüksek statüde uygunluğunun olduğu, grup üyelerini destekleyici
ve birbirine bağlı ve iletişim
alanında daha az karışıklığın olduğu, üstlerin uygun liderlik tarzından
faydalandığı ve karmaşanın az olduğu yerde
iş tatmininin artacağı görülmüştür.
Birey seviyesinde evli işgörenlerin işlerinde da-ha fazla
tatmin oldukları görülmüştür.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder