DUYGUSAL EMEK
Hoshschild
(1983) duygusal emeği: “müşterilere iyi hizmet vermek için çalışanların
müşterilerle etkileşim içindeyken, duygularını yönetmeleri ve bu yönetme
sırasında gösterdikleri emek” olarak
tanımlamıştır (Öz, 2007, s. 3).
Ashforth
ve Humphrey (1993) duygusal emeği, uygun duygunun sergilenmesi davranışı olarak
tanımlamışlardır (Oral & Köse, 2011, s. 466).
Morris
ve Feldman (1996), duygusal emek tanımını, “Kişiler arası iş süreçlerinde
örgütün arzu ettiği duyguları (davranış kuralları) yansıtmada gerekli olan çaba,
planlama ve kontrol” olarak tanımlamışlardır (Morris ve Feldman, 1996a’ya atfen
ÇALDAĞ, 2010, s. 12).
Grandey
(1999) duygusal emeği, "çalışanların örgütün taleplerini yerine getirmek
için duygularını ayarlama sürecinde gösterdikleri çaba" (s. 8) olarak tanımlamıştır
(Öz, 2007, s. 11).
Duygusal Emek Yaklaşımları
Hochschild
Yaklaşımı (1983)
Ashforth
ve Humphrey Yaklaşımı (1993)
Morris
ve Feldman Yaklaşımı (1996)
Grandey
Yaklaşımı (2000)
Hochschild Yaklaşımı (1983)
Müşteri
seyircidir, işgören aktördür ve iş yeri
sahnedir.
Hizmet
sektöründe fiziksel ve zihinsel emeğe ek olarak duyguların da bir emek-gücü
faktörü olduğu üzerinde durmuştur.
Duygusal
emek bir ücret karşılığında sarf edilir.
Davranış
şekilleri duygusal davranış kuralları ile belirlenir.
Duygusal
emek kontrolleri (stratejileri veya boyutları)
Yüzeysel davranış.
Derinlemesine
düşünerek davranma.
Uyumsuzluk
ve duygusal çelişki oluşumu.
Duygusal
emek gösteren çalışanların müşteriler ile yüz yüze veya telefonla etkileşim
içinde olması,
Bu çalışanların
müşterilerin duygularını ön planda tutmaları,
Örgütün
bu çalışanların müşteriler ile gerçekleşen aktiviteleri üzerinde kontrolleri
olması.
Duygusal emek gösteren meslekler
- Serbest meslek çalışanları (doktorlar, avukatlar),
- İşletmeci ve yöneticiler,
- Satış görevlileri,
- Memurlar,
- Evde çalışan özel hizmetliler (çocuk bakıcıları),
- Ev dışı çalışan özel hizmetliler (garsonlar).
Ashforth ve Humphrey Yaklaşımı (1993)
Duygular
yerine gözlenebilir davranışlara odaklanmışlardır.
Duygusal
emek bir tür izlenim oluşturmadır.
Duygusal
emeğin hizmet sektöründe önemli olmasına neden olan faktörler.
Duygusal
emek kontrollerine(strateji veya boyutları) samimi davranış eklemişlerdir.
Sosyal
kimlik kuramını duygusal emek kavramına uyarlamışlardır.
Morris
ve Feldman Yaklaşımı (1996)
Duygusal
emeği etkileyen örgütsel ve bireysel faktörler üzerinde durmuşlardır.
Öncelleri
(Faktörleri), boyutları ve sonuçlarıyla bir duygusal emek modeli
oluşturmuşlardır.
Grandey Yaklaşımı (2000)
Duygusal
emek kavramını duygu ayarı (duygu düzenleme) konusuyla birleştirmiştir.
Duygu
ayarı duygusal davranış kurallarına uymak için gerekli bir süreçtir.
Öncel
- odaklı ayarlama
Tepki
- odaklı ayarlama
Öncel – Odaklı Ayarlama
Ortamı
seçme
Ortamı
değiştirme
Dikkatini
farklı yöne çevirme
Bilişsel
değişim
Duygusal Emek Stratejileri (Boyutları)
Yüzeysel
Davranış
Derinlemesine
Düşünerek Davranış
Samimi
(Doğal) Davranış
Yüzeysel davranış (surface acting),
gerçekte var olmayan, hissedilmeyen duyguların hissediliyormuş gibi
gösterilmesidir.
Bireylerin,
gerçek hislerini değiştirmedikleri halde, duygu gösterimlerini kontrol ederek
beklentilere uyumlu hale getirdikleri davranış biçimi şeklinde tanımlanabilir.
Derinlemesine düşünerek davranışta kişi
gerçek hislerini kendisinden beklenen davranışlarla uyumlu hale getirmeye
çalışır.
Başka
bir ifadeyle bu davranış türünde birey, göstermek durumunda olduğu duyguyu
bizzat hissetmeye çalışmaktadır.
Doğal hissedilen duygular, duyguların
doğal olarak ortaya konulmasıdır.
Samimi
davranış, çalışanların yansıtmak durumunda oldukları duyguları hâli hazırda
zaten hissediyor olmaları durumunda ortaya çıkan davranış türüdür.
Duygusal Emek Öncelleri (Faktörleri)
Bireysel
Faktörler
Cinsiyet
Duygulanım
Empati
Kendini
Uyarlama
Duygusal
Zekâ
Örgütsel
Faktörler
Duygusal
Davranış Kuralları
Otonomi
Sosyal
Destek
Etkileşim
Özellikleri
Süre
Sıklık
Çeşitlilik
Bütünleştirici
Duygular
Ayrıştırıcı
Duygular
Duyguları
Maskeleme
Duygusal Emek İle İlişkilendirilen
Kavramlar
İzlenim
Yönetimi
Duygu
Ayarlama (Düzenleme)
Sosyal
Kimlik Kuramı
İzlenim
Yönetimi
Saldırgan
Stratejiler
Yağcılık
Kişisel
Reklâm
Örnek
Olma
Yalvarma
Gözdağı
Savunmacı
Stratejiler
Rapor
Verme
Özür
Dileme
Duygu
Ayarlama
Öncel
Odaklı Duygu Ayarlama
Ortamı
Seçme
Ortamı
Değiştirme
Dikkat
Dağıtma
Bilişsel
Değişim
Tepki
Odaklı Duygu Ayarlama
bu sayfadan aldıklarıma kaynakca ne yazmalıyım
YanıtlaSil