3 Ocak 2013 Perşembe

Duygusal Emek


DUYGUSAL EMEK

  Hoshschild (1983) duygusal emeği: “müşterilere iyi hizmet vermek için çalışanların müşterilerle etkileşim içindeyken, duygularını yönetmeleri ve bu yönetme sırasında gösterdikleri emek”  olarak tanımlamıştır (Öz, 2007, s. 3).
  Ashforth ve Humphrey (1993) duygusal emeği, uygun duygunun sergilenmesi davranışı olarak tanımlamışlardır (Oral & Köse, 2011, s. 466).
  Morris ve Feldman (1996), duygusal emek tanımını, “Kişiler arası iş süreçlerinde örgütün arzu ettiği duyguları (davranış kuralları) yansıtmada gerekli olan çaba, planlama ve kontrol” olarak tanımlamışlardır (Morris ve Feldman, 1996a’ya atfen ÇALDAĞ, 2010, s. 12).
  Grandey (1999) duygusal emeği, "çalışanların örgütün taleplerini yerine getirmek için duygularını ayarlama sürecinde gösterdikleri çaba" (s. 8) olarak tanımlamıştır (Öz, 2007, s. 11).
Duygusal Emek Yaklaşımları
  Hochschild Yaklaşımı (1983)
  Ashforth ve Humphrey Yaklaşımı (1993)
  Morris ve Feldman Yaklaşımı (1996)
  Grandey Yaklaşımı (2000)

  Hochschild Yaklaşımı (1983)

  Müşteri seyircidir, işgören aktördür  ve iş yeri sahnedir.
  Hizmet sektöründe fiziksel ve zihinsel emeğe ek olarak duyguların da bir emek-gücü faktörü olduğu üzerinde durmuştur.
  Duygusal emek bir ücret karşılığında sarf edilir.
  Davranış şekilleri duygusal davranış kuralları ile belirlenir.
  Duygusal emek kontrolleri (stratejileri veya boyutları)
  Yüzeysel  davranış.
  Derinlemesine düşünerek  davranma.
  Uyumsuzluk ve duygusal çelişki oluşumu.
  Duygusal emek gösteren çalışanların müşteriler ile yüz yüze veya telefonla etkileşim içinde olması,
  Bu çalışanların müşterilerin duygularını ön planda tutmaları,
  Örgütün bu çalışanların müşteriler ile gerçekleşen aktiviteleri üzerinde kontrolleri olması.

Duygusal emek gösteren meslekler
  1. Serbest meslek çalışanları (doktorlar, avukatlar),
  2. İşletmeci ve yöneticiler,
  3. Satış görevlileri,
  4. Memurlar,
  5. Evde çalışan özel hizmetliler (çocuk bakıcıları),
  6. Ev dışı çalışan özel hizmetliler (garsonlar).

Ashforth ve Humphrey Yaklaşımı (1993)
  Duygular yerine gözlenebilir davranışlara odaklanmışlardır.
  Duygusal emek bir tür izlenim oluşturmadır.
  Duygusal emeğin hizmet sektöründe önemli olmasına neden olan faktörler.
  Duygusal emek kontrollerine(strateji veya boyutları) samimi davranış eklemişlerdir.
  Sosyal kimlik kuramını duygusal emek kavramına uyarlamışlardır.
Morris ve Feldman Yaklaşımı (1996)
  Duygusal emeği etkileyen örgütsel ve bireysel faktörler üzerinde durmuşlardır.
  Öncelleri (Faktörleri), boyutları ve sonuçlarıyla bir duygusal emek modeli oluşturmuşlardır.


Grandey Yaklaşımı (2000)
  Duygusal emek kavramını duygu ayarı (duygu düzenleme) konusuyla birleştirmiştir.
  Duygu ayarı duygusal davranış kurallarına uymak için gerekli bir süreçtir.
  Öncel - odaklı ayarlama
  Tepki - odaklı ayarlama
Öncel – Odaklı Ayarlama
  Ortamı seçme
  Ortamı değiştirme
  Dikkatini farklı yöne çevirme
  Bilişsel değişim
Duygusal Emek Stratejileri (Boyutları)
  Yüzeysel Davranış
  Derinlemesine Düşünerek Davranış
  Samimi (Doğal) Davranış

  Yüzeysel davranış (surface acting), gerçekte var olmayan, hissedilmeyen duyguların hissediliyormuş gibi gösterilmesidir.
Bireylerin, gerçek hislerini değiştirmedikleri halde, duygu gösterimlerini kontrol ederek beklentilere uyumlu hale getirdikleri davranış biçimi şeklinde tanımlanabilir.

Derinlemesine düşünerek davranışta kişi gerçek hislerini kendisinden beklenen davranışlarla uyumlu hale getirmeye çalışır.
Başka bir ifadeyle bu davranış türünde birey, göstermek durumunda olduğu duyguyu bizzat hissetmeye çalışmaktadır.

Doğal hissedilen duygular, duyguların doğal olarak ortaya konulmasıdır.
Samimi davranış, çalışanların yansıtmak durumunda oldukları duyguları hâli hazırda zaten hissediyor olmaları durumunda ortaya çıkan davranış türüdür.
Duygusal Emek Öncelleri (Faktörleri)
  Bireysel Faktörler
  Cinsiyet
  Duygulanım
  Empati
  Kendini Uyarlama
  Duygusal Zekâ

  Örgütsel Faktörler
  Duygusal Davranış Kuralları
  Otonomi
  Sosyal Destek

  Etkileşim Özellikleri
  Süre
  Sıklık
  Çeşitlilik
  Bütünleştirici Duygular
  Ayrıştırıcı Duygular
  Duyguları Maskeleme
Duygusal Emek İle İlişkilendirilen Kavramlar
  İzlenim Yönetimi
  Duygu Ayarlama (Düzenleme)
  Sosyal Kimlik Kuramı
İzlenim Yönetimi
  Saldırgan Stratejiler
  Yağcılık
  Kişisel Reklâm
  Örnek Olma
  Yalvarma
  Gözdağı
  Savunmacı Stratejiler
  Rapor Verme
  Özür Dileme

Duygu Ayarlama
  Öncel Odaklı Duygu Ayarlama
  Ortamı Seçme
  Ortamı Değiştirme
  Dikkat Dağıtma
  Bilişsel Değişim
  Tepki Odaklı Duygu Ayarlama

1 yorum: