TARAMA YÖNTEMİ
VE NİTEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bu yöntem 2 farklı amaç için kullanılmaktadır.
1)Belgesel
Tarama
Var olan belge ve kayıtları inceleyerek
veri toplar.
Tarananlar ise şöyledir: Resim,film,ses ve
resim kayıt bantları,araç-gereç,bina,anıt
kalıntıları,istatistikler,olgular hakkında yazılmış rapor,makale,tutanak
vb.
Bu yöntemle veri toplamak kolay
değildir.Farklı özellikteki belgelerin farklı yöntemlerle taranması ve
yorumlanması geniş bilgi birikimi gerektirmektedir.
Her bilim dalı tarafından kullanılan bir
yöntemdir.
2)Kaynak Tarama
Araştırmanın ön hazırlığı
niteliğindedir.Veri toplama aracını hazırlayabilmek amacı ile yapılır.
Araştırma problemi verilerle çözümlendiği
için veri toplama aracını hazırlamak,araştırma konusuna ilişkin bilgi birikimi
geniş bir kaynak tarama gerektirir.
-Araştırma
konusunda yapılmış birkaç araştırmanın incelenmesi,araştırıcıya; araştırma
kapsamı,yöntemleri bulgular ve ulaşılan sonuçlar konusunda karşılaştırmalı
değerlendirme yapma olanağı verir.
Belgelik ve
Kitaplıklar
Belgelikler(Arşiv):
İçindeki kaynaklara özel izinle
ulaşılabilen,doğrudan araştırıcıya açık olmayan
kayıt,karar,rapor,dilekçe,tutanak,mektup vb. dokümanların bulunduğu
yerdir.Mülkiyetine göre 2’ye ayrılır:
1)Resmi Belgelikler: Kamu kurumlarının mülkiyetindeki
belgelerdir.Bunlar:Mahkeme,tapu,bakanlık,nüfus,vergi daireleri ve Tbmm`ye
ilişkin kayıt,karar,rapor,tutanaklardır.
2)Özel Belgelikler: Sendikalar,dernekler,vakıflar,siyasi partiler belli
konularda ilgili kişi ve kurumların kendi yaptıkları ya da başkalarından
edindikleri belgelerin korunduğu birimlerdir.
Kitaplıklar:Araştırmada kullanılan verilerin büyük kısmı kitaplıklardaki
kaynaklardan özellikle süreli yayınlardan elde
edilir.Kitaplıklarda;ansiklopedi,sözlük,dergi ve mecmua gibi süreli yayınlar,broşür,harita
ve gazeteler yer almaktadır.Her kitaplık şu bölümlerden oluşur:
1)Danışma Bölümü: Kitaplık ve kaynaklara ilişkin bilgi edinmek için
başvurulur.Kitaplığın düzeni,işleyişi,çalışma koşulları konusunda bilgilendirme
işlevi yapar.
2)Katolog Bölümü: Seçilen sınıflandırma sistemine göre
kitapları,tezleri,disketleri,cd`leri sınıflayan bir bölümdür.
3)Sağlama Bölümü: Kapsamında 3 tür kaynak
bulunur.Bunlar;kitap,araştırma,tez – belirli aralıklarla çıkan yayınlar –
görsel işitsel araç gereç ve materyallerden oluşur.
4)Ödünç Verme Bölümü: Kitap vb. yayınları belli bir süre yararlanılması
için kullanıcıya veren ve süre bitiminde geri alan bölümdür.
5)Bilgisayarla Tarama Bölümü: Karteks bilgilerin bilgisayara aktarılarak
saklanmasıdır.
6)Fotokopi Bölümü: Taranacak kaynak ödünç verme bölümünde bulunmuyorsa ya
da ilke olarak ödünç verilmiyorsa,araştırıcı için fotokopi çeken bölümdür.
7)Kitaplık Düzeni: Kitaplıkların düzenlenmesi araştırma çalışmaları için
büyük önem taşır.Daha iyi yararlanmak amacıyla çalışmalar yapılmış,lisans ve
lisansüstü eğitim programları açılmıştır.Kitaplıklarda belli sınıflandırma
sistemleri kullanılarak kaynaklar belli kurallara göre kodlanır ve
sıralanır.Uluslararası uygulama alanı olan 2 önemli sınıflandırma sistemi
vardır.Bunlar:
1)DEWEY Desimal
Sistemi: Sınıflar sıfırdan başlayarak yüz ve katları ile
numaralandırılır.Her sınıf kendi içinde alt sınıflara ayrılır.Bu sisteme göre
kaynaklar 10 ana sınıfa ayrılmaktadır.Bunlar:000 Genel Konular,100 Felsefe ve
Psikoloji,200 Din,300 Eğitim,400 Dil Bilim,500 Kurumsal Bilimler,600 Uygulamalı
Bilimler,610 Tıp ve Sağlık Bilimleri,700 Güzel Sanatlar,800 Edebiyat ve 900
Tarih-Coğrafya Şeklindedir.
2)Kongre
Kitaplığı Sistemi: Gruplama büyük harflerle yapılır.Ana sınıfların
sayısı 20`dir.Her sınıftaki alt sınıflar,harflere eklenen sayılarla
belirtilir.Şu şekildedir:A Genel Konular,B Felsefe-Din,C Tarih,D Dünya Tarihi,E
Amerika Tarihi, G Coğrafya ve Antropoloji,H Sosyal Bilimler, J Politik
Bilimler,L Eğitim, M Müzik,N Güzel Sanatlar,P Dilbilim ve Edebiyat,Q Fen,R
Tıp,S Tarım,T Teknoloji,U Askerlik,V Deniz,Z Kütüphane.
-Aynı konu alanında ve o konunun alt bölümündeki kitaplar,kitaplık
raflarında aynı bölümde bulunur.
Ülkemizde en çok kullanılan
sistem DEWEY Desimal Sistemidir.Büyük kitaplıklar için çok kullanışlı olan
Kongre Kitaplık Sistemi ise ODTÜ VE Hacettepe Üinversitesi kitaplıklarında
kullanılmaktadır.
Her kaynak için; Yazarın adı, Eserin adı,Eserin konusuna göre 3 ayrı
karteks hazırlanabilir.Genelde kitaplıklarda yazar soyadına göre düzenleme esas
alınmaktadır.
Kitaplık Kaynakları
1)Kitaplar: Kitaplıkların en temel ve kapsamlı kaynaklarıdır.Kart
kataloğunda belirtilen bölüm ve raflarda bulunur.
2)Dergiler: Süreli yayınlar kataloğunda yer alır.
3)Tezler: Araştırmacıların en çok başvurduğu kaynak olması nedeniyle
kitaplık dışına çıkarılması yasaktır.
4)Ansiklopediler
5)Sözlükler
6)Gör-İşit Araçları: Bunlara ilişkin bilgiler kart kataloglarında yer
alır.
7)İndeksler: Bir konuya ilişkin bilgi arandığında ilk başvurulan
yapıtlardır.Belli konularda dergilerde çıkan makaleleri gösteren,makalenin
bibliyografik kimliğini veren yayınlardır.Üniversite kitaplıklarında bulunan
bazı indeksler şöyledir:
a) Türkiye Bibliyografisi: Yurtiçi ve yurtdışında yayınlanan Türkçe
kitapları içerir.3 ayda bir yayınlanır.1928 yılında çıkarılmaya başlanmıştır.
b)Türkiye Makaleler Bibliyografisi: Türkçe dergilerde çıkan
makale,tanıtma yazısı,kongre,konferans ve seminer bilgilerini içerir.Ayda bir
yayınlanır.1952 yılında çıkarılmaya başlanmıştır.
c)Current Contents: Dergi adları ve konu başlıklarını alfabetik sırada
haftalık olarak yayınlar.En güncel bilgiye ulaşmayı sağlar.
d)Science Citation Index: Bazı yazarların makalelerinin bulunduğu
editörlü kitapları ve bilimsel dergileri içerir.Yılda 5-6 sayı çıkarmaktadır.
e)IEEE Xplore: 1988 yılından beri basılmış çalışmaları,günlük
gazete,magazin ve konferans tutanaklarını,günümüze kadar olan tüm sanat
çalışmalarını full text yolundan ulaştırmaktadır.
f)Permuterm Subject Index( Konu İndeksi): Makale adı esas alınarak
düzenlenmiştir.Science citiation index`e kayıtlı yayınların isim ve adreslerine
ulaşabilmek araştırıcı için gereklidir.İnternet üzerinde bu ihtiyaca cevap
veren birçok site vardır.
g)Academic Search Premier: Bu veri tabanı 3175 dergide yayınlanan
makaleleri geriye dönük içermektedir.Ayrıca 1984`den günümüze 4148 akademik
dergideki çalışmaların özetlerini kullanıma sunmaktadır.
h)Business Source Premier: İşletme,ekonomi,finans,bankacılık,muhasebe vb.
disiplinlerdeki 2796 dergiyi kullanıma sunmaktadır.Business Week, Amerikan
Banker bu dergilere örnek olarak verilebilir.
-2796 adet derginin 980 adedi hakemli dergilerdir.
-2260 adet full text dergi eski sayıları dahil bulunmaktadır.Bunların da
641 adedi hakemli dergilerdir.
ı)Business Wire News: A&G Information,Africa News Service,South
American Business gibi dünyanın en önemli haber derleyicilerinin makalelerinin
full text olarak kullanıma sunulduğu veri tabanıdır.Hergün binlerce yeni makale
eklenmektedir.
i)Citation Index: Yazarın belirli konudaki makalesini kimlerin hangi
makalede kaynak olarak kullandılarını göstermektedir.
j)Source Index(Yazarın İndeksi): Bu indexle yazarların adresine
ulaşılmaktadır.
k)Educational Resources Information Center(ERIC): Eğitimle ilgili
bilgileri toplamakta,depolamakta,bilgisayarlar aracılığı ile uluslararsı
kütüphanelere ulaştırmaktadır.ABD`de 1964 yılında kurulmuştur.
8)Abstraktlar: Kitap ve araştırmaların özetlerini yayınlayan başvuru
kaynaklarıdır.
A)Dissertation Abstraktlar: Amerika ve Kanada üniversitelerinde yazılmış
bütün doktora tezi özetlerini mikro film ve katalog şeklinde Ann Arbor`da
yayınlayan kaynaktır.
B)School Organizasyon and Management Abstraktlar:İngiltere`de yayınlanan
eğitime ilişkin araştırmaların özetini yayınlayan kaynaktır.
Excepta Medica: Tıp alanında temel abstrakttır.Tıp ile ilgili konuları 50
bölümde ele almıştır.
Kaynak Tarama
Planı
Araştırmacının kaynak taramayı bilmesi ve planlı bir şekilde çalışması
gerekir.Böylece araştırmacı gereksiz zaman harcamadan kısa sürede amacına
ulaşır.Şu basamaklardan oluşan plan ile yürütülmelidir:
Araştırma probleminin odaklandığı konunun sınırlarının netleştirilmesi
Araştırma konusunu belirleyici kavramların açıklık kazanması
Basılı kaynakların hangi dil ve ülkeye ait olduğunun saptanması
Kaynağa nasıl ulaşılacağının ve türünün saptanması
Araştırma konusunun ilgili olduğu alanın ve sektörün bölümlerinin
belirlenmesi
Araştırma konusuna ilişkin anahtar kavramların belirlenmesi
Seçilen anahtar kavramlar kullanılarak kitaplıklarda hangi bölümlerin
taranacağının belirlenmesi
Taranacak kaynakların seçilmesi ve bunların kayıt edilmesi için
kullanılacak formların belirlenmesi
Kaynakların kartlara işlenmesi : İşleme kısa ve açık olmalıdır.
Kaynaklara erişimde kaynakça en iyi yollardan biridir.
NİTEL ARAŞTIRMA
YÖNTEMLERİ
Nitel
araştırmada en fazla kullanılan yöntemler şunlardır:
İz Sürme
Paydaş Analizi
Örnek Olay
Sözlü Tarih
Odak Grupları
1)İz Sürme
Yöntemi
Karmaşık örgütsel süreç analizinde kullanılır.Araştırma konusuna ait ilk
materyale ulaşıldıktan sonra o dokümanın işaret ettiği yeni materyallere ve örnekleme
ulaşarak verileri toplar.Bu yolla elde edilen dokümanlar sınıflandırılarak
numaralama yapılır.Kaynakların belirlenmesinden sonra görüşme,gözlem ve anket
gibi herhangi bir veri toplama yöntemi kullanılabilir.Bu yaklaşım kartopu
örneklemeye benzemektedir.Araştırmacı ilk önce bir bilgi verici ile başlar ve
araştırma devam ettikçe katılımcıların sayısı kartopu gibi artar.İz sürme
araştırmaları şu basamaklardan oluşur:
İzlenecek süreçle ilgili materyalin tanımlanıp listelenmesi
Tanımlanan bilgilerin belirli bir format haline getirilmesi
Örneklem sayısının belirlenmesi
Anahtar bilgi vericilere ulaşılması ( örneklem grubuna)
Verilerin toplanması ve iz sürme yöntemi ile yeni veri kaynaklarının
belirlenmesi
Toplanan verilerin birbirinin tekrarı olması durumunda veri toplama
işleminin durdurulması
Verilerin analizi ve araştırma raporunun hazırlanması
2)Paydaş Analizi
Örgütlerin paydaşlarının belli konulardaki görüş ve düşüncelerine ilişkin
çalışmalarda kullanılır.Sosyal bilimler alanında da kullanılan bir yöntemdir.
Tanımı: Herhangi bir fenomenin( duyularla algılanan şey ) çevresinde çok
sayıda olan,fenomenin kendisini etkileyen veya kendisinden etkilenen ve bir
şekilde ilgisi olan partilerin,grupların varlığı görüşüne dayanan bir araştırma
yaklaşımıdır.
Paydaş burada birey ya da grup anlamına gelmektedir.(Örneklem Grubu)
-İz sürme yönteminde olduğu gibi örneklemin belirlenmesinde önce anahtar
bilgilere ulaşılarak belli bir süreç içinde örneklem sayısını tamamlamak daha
güvenilir olmaktadır.Burada hedeflenen örneklem grubuna ilişkin
yargılar,davranışlar,etkileşimler hakkında bilgi toplamak ve analiz etmektir.
Araştırma basamakları şöyledir:
Konu olan fenomenin tanımlanması
Tümevarım ve tümdengelim yöntemleri ile tanımların irdelenmesi
Bölümlere ve alt bölümlere indirgenmesi
Veri toplanarak gerekli veri açılımının yapılması
Verilerin analizi
Araştırma raporunun yazılması
3)Örnek Olay/
Durum Analizi
Yönetimsel durum içindeki değişkenleri anlamaya odaklı bir
yöntemdir.Bilim adamları tarafından farklı şekillerde tanımlanmıştır.Bunları
öncelik sırasına göre şöyle sıralayabiliriz:
Tanımlayıcı,nitel belirleyici ve betimleyici
Gizleri ortaya koyucu,kutsal
Gerçek hayatla ilgili,güncele odaklanma
Teori geliştirme
Olay ve fenomen arasında sınırlıklar belirleme
Geleceğe yönelik sistematik araştırma
Meydana geliş,neden ve niçin sorularına yanıt arama.
Örnek Olay çalışmalarının temel amacı yaşamda karşılaşılan
sorunların,katılımcıların katılımı ile çözümlenmesidir.
Örnek olayda veri toplama yöntemlerinin belirlenmesinde hipotezler
dikkate alınır.Genelde nitel veriler kullanılsa da nicel verilere de gereksinim
duyulabilmektedir.Çalışma süreci basamakları ise şöyledir:
Sorunun belirlenmesi,tanımlanması ve örnek olayın seçilmesi: Temel amaç
sorunu doğru tanımlamaktır
Veri toplama ve analiz yöntemlerinin belirlenmesi: Toplanan veriler
sonuca net,kesin ve anlaşılır bir şekilde götürmelidir.
Verilerin toplanması: Veriler,konunun eğitimini almış kişiler tarafından
toplanmalıdır.
Verilerin analizi
Raporun hazırlanması: Rapor doyurucu yanıtlar içermeli ve gereksiz
bilgilerden kaçınılmalıdır.
4)Sözlü Tarih
Nitel araştırmalarda sıklıkla kullanılır.
Paul Thompson`ın tanımına göre: İnsanların söylediklerine,belleklerine
dayanır.
Tarihe,sosyolojiye yakındır,antropoloji ile de benzerlik gösterir.
Salt bir kayıt yöntemi değildir.Katılımcı gözlemcilik yöntemlerinin de
kullanıldığı bir yöntem olması nedeniyle nitel araştırmalar için
vazgeçilmezdir.
Teknoloji desteğiyle röportaj şeklinde konuşmaların kaydedilmesi ve
bunlardan somut bilgi üretilmesi nedeniyle günümüzde kullanım etkinliği daha da
artmıştır.
-Sözlü tarih,belli bir olay ya da döneme ilişkin yaşantıları kaydederek
derlemesi yoluyla toplumların tarihlerini dinamik bir eksende yeniden
kurmalarına katkıda bulunmaktadır.
Görüşme yöntemİ
Bu yöntem iletişim teknolojisindeki gelişmelere paralel olarak gittikçe
yaygınlaşmaktadır.
Sözel olarak bilgi toplama olarak ifade edilir.
Görüşme bireylerin evinde,iş yerinde ya da planlanan herhangi bir yerde
yapılır.
Görüşmecinin iyi bir iletişimci olması gerekir.Bu nedenle görüşmecinin
seçimi ve eğitimi özel bir çalışma gerektirmektedir.İletişim şekilleri 4 gruba
ayrılır.
1)Yüzyüze görüşme:Az gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerde yaygın bir
veri toplama aracıdır.
2)Görüntülü ve görüntüsüz telefon ile görüşme
3)Simgesel Görüşme(Sağır ve Dilsizlerle)
4)Bilgisayar tabanlı görüntülü ve sesli
görüşme(CATI):Görüşmeciler,aldıkları bilgileri bilgisayarlara
kaydederler.Gitgide yaygınlaşmaktadır.
2)Türleri ve
Yaklaşımları
1)Bireysel Görüşme:Görüşmeci ile örneklem arasında başka kimsenin
bulunmadığı yüzyüze görüşmedir.
2)Grupla Görüşme:Çok sayıda bireyin birarada bulunarak konuyu
tartıştıkları görüşme yöntemidir.Bu nedenle grup üyeleri karşılıklı etkileşim
durumundadır.Görüşmecinin görüşmeyi tarafsız bir şekilde götürmesi zorunludur.
Odak grupları ile görüşme: Genellikle
antropoloji,sağlık,iletişim,eğitim,psikoloji gibi alanlarda kullanılan bir veri
toplama yöntemidir.
Gruplar genelde 8-10-12 kişiden oluşur.
Her görüşme 60-120-180 dakika olabilir.
Bu tür görüşmelerde tartışmayı yönetecek kişinin konuyu her boyutu ile
irdeleyebilecek bilgi donanımına sahip olması gerekir.
Görüşme Yaklaşımları
1)Standart Görüşme Yaklaşımı: Toplanacak verilerin standart olması için
bir form geliştirilir.Buna görüşme formu adı verilir.Görüşmeci bu formda yer
alan soruları yönelterek verileri forma kaydeder.Bu yöntemdeki bilgiler diğer
yaklaşımlara göre daha standart ve sayısal değerlendirmeye uygun bilgilerdir.
2)Sınırsız Görüşme Yaklaşımı: Araştırmacının örneklem grubunun probleme
ilişkin izlenimleri,soruna bakış açısı konusunda veri toplaması gerektiğinde
kullandığı bir yaklaşımdır.
Sohbet niteliği taşır.Elde edilen sözel ifadeler gerekirse kayıt edilir.
3)Karışık(Standart/Sınırsız) Görüşme Yaklaşımı: Bazı araştırmalar için hem standart bilgilere hem de bireylerin konuya
ilişkin bakış açılarına gereksinim duyulabilir.Bu amaçla yapılan görüşmeler de
yine sohbet niteliği taşır.
4)Hatırlama
Görüşmeleri Yaklaşımı:Bireylerin araştırılan konu hakkında
gördükleri,duyduklarına ilişkin bilgilerin hatırlanması gerektiği zamanlarda
başvurulan bir yöntemdir.
Daha
çok medya ve ticari alanlarda yapılan araştırmalarda kullanılır.Bir olayın ya
da olgunun hatırlanma düzeyini şu faktörler etkiler:-Uyarıcının
süresi,tekrarlanma
-Uyarıcının yöneldiği duyu organı sayısı
-Kişinin konuya ilişkin tutum ve
ilgisi
-Kişinin zihinsel düzeyi
Bu yaklaşım
kendi içinde 2 gruba ayrılır:
1)Uyarıları hatırlama yaklaşımı: Araştırıcı bireye herhangi bir olgu ya
da olaya ilişkin soru yönelterek hatırlananları bilgi olarak kaydeder.
2)Uyarıcıları hatırlatma yaklaşımı:Araştırıcı soru yöneltmeden
önce,bireye söz konusu olay ya da olguya ilişkin hatırlatıcı nitelikte bazı
uyarılar gösterir.
5)Algılama/
Yorumlama Görüşme Yaklaşımı: Bireyin uyarıcıyı nasıl
algılandığı ve yorumladığının belirlemesinde kullanılır.
Resim,slayt vb. şekilde hazırlanan sesli ya da sessiz kaynak kişiye
gösterilerek yorumlanması istenir.Kişi tarafından yapılan yorum kamera ve ses
kayıt cihazları ile kaydedilir.Yapılan yorumlar uzmanlar ile birlikte
değerlendirilir.
Bu yaklaşım daha çok kendini yazarak ifade edemeyecek yaştaki çocuklardan
veri toplamada kullanılır.
6)Saptama/Belirleme
Görüşme Yaklaşımı: Kültürel ve sosyo-ekonomik düzeyin belirlenmesinde
kullanılan bir yaklaşımdır.Grubun,bireyin sosyo-ekonomik düzeyine ilişkin
cinsiyet,öğrenim durumu,gelir vb. bilgiler standart sorularla elde edilir.
Daha çok geniş toplumsal araştırmalarda kullanılan bir yöntemdir.
Bir bölgenin nitelikleri,kültürü,aile yapısı
Toplumun varoluşu,gelişimi,liderleri
Toplumsal yapı ve yönetim sistemi
Coğrafi koşulların nüfus dağılımı,sosyal ve ekonomik yapı
Toplumun kültürel nitelikleri gibi alanlarda kullanılan bir yöntemdir.
Görüşmede Temel İlkeler
Görüşme süreci iyi ilişkilerle yürütülmelidir.
Görüşmeci görüşülen kişinin güvenini kazanmalıdır.Bu durum verilerin
geçerliliği bakımından çok önem taşır.
Görüşmeci görüştüğü kişilere karşı saygılı,tarafsız bir tutum
izlemelidir.
Görüşülen kişiye ilişkin öznel bilgiler gizli tutulmalıdır.
Görüşmeci görüşmeye başlarken kendini,araştırmayı tanıtmalıdır.
Görüşmenin son aşaması her iki taraf içinde memnuniyet duyguları içinde
tamamlanmalıdır.
Görüşme Yönergesi
Uyulması gereken ilkeleri,görüşme sorularını,verileri kayıt sisteminde
belli bir standarda ulaşmayı,başlangıcından sonuna kadar görüşmenin yürütmesini
belirleyen bir belgedir.
-Görüşmecinin görüşülecek kişi ile
yapacağı görüşmeyi başlatması ve sona
erdirmesi sürecinde görüşmeyi nasıl yürüteceğini detayları ile açıklayan belgedir.
Sadece görüşmeciye yardım getirmek amacıyla hazırlanmıştır.
Yönergede sorular şu şekilde planlanmalıdır:
İlk sorular ilginç ve kolay olmalı
Genelden özele doğru giden bir sıralama olmalı
Bitiş soruları tarafları yapılan görüşme konusunda yararlı olmuş duygusu
veren bir nitelikte olmalıdır.
Görüşme Hataları
3 gruba ayrılmaktadır:
1)Görüşmeciden Kaynaklanan Hatalar
Algı yetersizliği ve yanlı davranmadan kaynaklanmaktadır.
Algı yetersizliği: Görüşmecinin görüşme
boyunca cevaplayıcının,sözcüklerindeki anlamı,ses tonunu,yüz mimiklerini,vücut
dilini vb. mesajlarını da değerlendirebilmelidir.
Yanlı davranma:Görüşmecinin bilerek ya da
farkında olmadan yanlı davranmasıdır.
2)Görüşülen Kişi ya da Gruptan Kaynaklanan
Hatalar
Yanlı Davranma: Görüşülen kişinin yanlı
davranma nedenleri bilerek ya da içinde bulundukları koşulların etkisi altında
olmalarının getirdiği,farkında olmadan yanlı davranma durumudur.
Yeterince Güdülenmeme:Görüşülen kişinin
vereceği bilgilerin bir yararı olmayacağını düşünmesi durumudur.
Beğenilme İsteği: Beğenilme ve kabul edilme gibi iç güdüler kişilerin
davranışlarını etkilemektedir.
3)Görüşmeci-Görüşülen Etkileşiminden
Kaynaklanan Hatalar: Görüşmeci ile görüşülenin birbirini karşılıklı olarak
etkilemeleri sonucu yansızlıklarını yitirme olasılığı önemli hatalara neden
olmaktadır.
Görüşme Yönteminin Olumlu ve Olumsuz
Yönleri
Olumlu Yönleri
Karmaşık konularda veri toplama olanağı
sağlamaktadır.
Anlaşılmayan sorulara anında açıklama
getirildiği için rastgele cevaplanmaz.
Yüzyüze veri toplanması nedeniyle
verilerin geçerliliği ve güvenirliliğini kontrol etmek mümkün olmaktadır.
Olumsuz Yönleri
Çok zaman alması ve çok eleman
gerektirmesi nedeniyle ekonomik değildir.
Özel eğitimle belli yeteneklere sahip
görüşmeci yetiştirmek gerekmektedir.
NİTEL
ARAŞTIRMALARDA KULLANILAN DİĞER ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
1)Araştırma
Günlükleri
Araştırma yönteminden çok bir veri toplama aracıdır.
Katılımcıların gözlemlerinden,sohbetlerinden elde edilen verileri içerir.
2)Araştırma
Görselleri
Dilbilimciler işaretlerin yorumlanmasını,sembollerin oluşturulmasını ve
bunların anlamlandırılmasını semiyotik tanım içinde görmektedirler.
Semiyotik: Anlamlı parçalardan oluşan bütünleri tanımlayan ve bunların
birbiri ile olan ilişkilerini ortaya çıkarmayı amaçlayan bir yöntemdir.Bu
nedenle semiyotik disiplinler arası bir yaklaşım olarak değerlendirilmektedir.
Semiyotik yaklaşım;sembol,simge,işaret,harf,kelime,metin ve dinsel
öğelerin değerlendirilmesine dönük nitel bir analiz yöntemidir.Bu sembol,harf
ve simgeler kültürlere,toplumlara ve kişilere göre farklılık göstermektedir.
3)Araştırma
Senaryoları
Örneklemden
elde edilen senaryoların analizi,gelecekle ilgili düşüncelerin tanımlanmasını
sağlamaktadır.Geleceği yönlendirmesinin yanı sıra geleceğe ilişkin bilgilerin
şekillenmesinde de etkili olmaktadır.Genellikle görüşme
bu yazıyı yazan kim
YanıtlaSil