ARAŞTIRMADA HATA
•
Hata;
araştırma sonuçlarını, araştırma süreci içinde, araştırmanın doğru ve güvenilir
sonuçlara ulaşmasını engelleyen etmenlerdir.
ARAŞTIRMALARDA
EN ÇOK YAPILAN HATALAR
•
1) Planlama hataları
Araştırmaların belli bir düzen ve yöntem
dahilinde yapılmaları gerekmektedir. Her aşamanın planlanması yeterli bir
araştırma grubu tarafından, objektif olarak yapılmalıdır.
•
2) Yöntem hataları
Veri toplama yönteminde ve analiz yönteminde
karşımıza çıkmaktadır.
•
3) Veri-Ölçme hataları
ü
-Tesadüfi
hatalar: Tesadüfi olarak çeşitli öngörülemeyen unsurlardan kaynaklanan
hatalardır.
ü
-Sistematik
hatalar: Anket formu ve soru ölçeğinin tasarımından ve araştırma
dizaynından gözden kaçırılan bir nokta sebebiyle tüm ölçümlerde kendini
yineleyen hata kaynaklarıdır.
§
Ölçüm
işlemlerinden kaynaklanan hatalar,
§
Ölçüm
yapan kişiden kaynaklanan hatalar,
§
Deneklerden
kaynaklanan hatalar,
§
Görüşmeciden
kaynaklanan hatalar.
ü
3)
Örneklem hataları
ü
Örnekleme
yönteminin yanlış seçimi ya da örneklemenin hatalı yapılışı,örneklemin evreni
temsil etme gücünü olumsuz etkileyecektir.
ü
Evren/uzay
belirleme hatası
ü
Örneklem
çerçeveleme hatası
ü
4)
Yorumlama hataları
ü
Veri
işleme kayıtlarından kaynaklanan hatalar
ü
Verilerin
çözümleme yanılgılarından kaynaklanan hatalar
ü
Çözümlenen
verilerin yorumlama hataları
ü
5)
Yan tutma
Araştırmanın her aşamasında gelişebilecek
bir hata türüdür. Örneklem seçerken, veri toplarken, ve ölçümleri yaparken
karşımıza çıkabilir.
ARAŞTIRMANIN
PLANLANMASI
•
Planlama
sadece konu belirleme tayini değil bir taslak olarak tüm çalışma sürecini
içerir.
Bilimsel
araştırma her konudaki problemi bilimsel yöntem uygulayarak çözmektedir. O
nedenle araştırmanın aşamaları bilimsel yöntemin aşamalarıyla aynıdır
A)PROBLEMİN
BELİRLENMESİ
•
Konu seçimi
•
Konu
olarak seçilecek araştırma problemi araştırmacının ilgisini çekebilmeli, ve
araştırmacının o alanda bilgi birikimi olmalıdır.
•
Konu
seçiminde dikkate alınacak
•
Genel
ölçütler:
•
Önemlilik
•
Yapılabilirlik
•
Özgünlük
•
Anlamlılık
Kaynak tarama
•
Araştırma
konusunun belirlenmesi için başlayan, daha sonra araştırmanın her aşamasında
gerek duyulan kaynak tarama işlemi araştırma tamamlanıncaya kadar devam
etmektedir.
•
Bilgi
toplamak için aşağıdaki kaynak alanlarına başvurulabilmektedir:
•
Araştırma
kurumları
•
Kütüphaneler-
müzeler- arşivler
•
Çeşitli
kurumlar
•
Bilimsel
toplantılar
•
Doğa
ve toplum
•
İnternet
Araştırmanın
Amacı
•
Yapılan
araştırma sonucunda erişilmek istenen sonuç (amaç) belirtilmelidir.
•
Konu
iyi tanımlanmışsa, amaç açık bir şekilde ortaya çıkacaktır. Ancak yine de
amacın, yanlış anlamaya yol açmayacak, açık ve anlaşılır bir şekilde belirtilmesi uygun olur. Amaç,
araştırma probleminin somutlaştırıldığı ve araştırma için yön tayin eden bir
ifadedir.
•
Bir
araştırma, aranan bilginin türüne göre başlıca üç amaca yönelik olabilir:
–
Araştırma
bir durum saptama (tanımlama),
–
Bir
ilişkiyi arama ( açıklama)
–
Ya
da bir varsayımı sınama (genelleme) amaçlarıyla yapılabilir.
Problem seçimi
•
Bireyi
fiziksel veya düşünsel yönden rahatsız eden, kararsızlık ve birden çok çözüm
yolu olasılığı görülen her durum bir problemdir.
Problem seçiminde kriterler:
q
Yenilik:Problem
orijinal mi?
q
İlgililik: Araştırmacı,
konuyla ilgili mi?
q
Alanda yeterlilik: Araştırmacının, araştırılan
konuya ilişkin bilgisi, sonuçları değerlendirmeye yeterli mi?
q
Yöntem ve teknik bilgilerde yeterlilik: Araştırmacı,
verilerin toplanması ve değerlendirilmesinde gerekli yöntem ve teknik bilgisine
sahip mi?
q
Araştırıcı yapı yeterliliği: Sorumluluk
alma, risk alma gibi yeterlilikler ve bazı yetenekler gerektirmektedir
q
Zaman ve İmkan Yeterliliği : Araştırmanın
tamamlanabilmesi için gerekli zaman, eleman ve mali güç var mı? Araştırmanın bu
sebeplerden dolayı yarıda kesilmemesine güvence sağlandı mı?
q
İnsansal kaynaklar: Araştırma grubunun, çözülmesi
beklenen problemi nitelik ve nicelik açısından çözebilecek yeterliliğin
belirlenmesi gerekmektedir.
Araştırma
probleminin yazılması
Yazılan
araştırma problemi:
•
Sade
ve açık bir dil ile,
•
Soru
cümlesi şeklinde,
•
Problem
net ve belirgin,
•
Araştırmanın
sınırlılıklarını,
•
Bulguların
genellenebileceği evreni kapsamalıdır.
•
Araştırmanın
sınırlarının belirlenmesi konusunda değişkenlere bakmak gerekmektedir.
•
Bağımsız değişken :Araştırıcı tarafından seçilen, bağımlı
değişken üzerindeki etkisi öğrenilmek istenen değişkendir.
•
Bağımlı değişken: Bağımsız değişkenlerin etkilemesi
beklenen değişken olarak tanımlanabilir. Araştırmada açıklanması istenen durumu
simgeler.
•
Kontrol değişkenleri: Bağımsız değişkenlerin dışında,
bağımlı değişkenleri etkileme olasılığı kuvvetli olan değişkenlerdir.Gürültü,
ışık vb.
•
Problem konusuna ilişkin kaynakların taranması
aşaması
Araştırıcı araştırma konusuna ilişkin kaynak
taraması yapar
•
Araştırmanın amacı gereği ve öneminin açıklanması
aşaması
Araştırmanın önemi, araştırmadan elde
edilecek kuramsal ya da pratik sonuçların, yararları, bilime ya da yaşantımıza
katkıları planlamada yer almalıdır.
•
Hipotez kurma aşaması
Hipotez, bir olayı veya birtakım olayları
açıklayabilmek için henüz doğruluğu ya da yanlışlığı test edilmemiş, fakat test
edilebileceği umulan kuramsal fikirdir. Gerçekliği sınanacak yargıdır.
•
Araştırmanın amacını gerçekleştirebilmesi için
kurulan hipotezlerin kullanılabilir olmaları gerekir. Bunun için de hipotez
aşağıdaki özellikleri sağlamalıdır :
•
Mantıksal
ve akla uygun olmalı
•
Kavramca
açık ve anlaşılır olmalı
•
Belli
bir probleme yeterli bir cevap niteliği taşımalı
•
Yakından
ilişkili olgular arasında bağıntı kurmalı
•
Pratik
bir gereksinimden doğmalı ve yararlı olmalı
•
Red
de edilebilecek biçimde kurulmalı
•
Gerçeklenebilir
olmalı
•
Eldeki
tekniklerle ilişkisi kurulmalı
•
Kuramsal
bir temele dayandırılarak oluşturulmalı
•
Varsayımın
olgusal veya gözlenebilir (ampirik) içeriği bulunmalı
•
Araştırma yöntemini belirleme aşaması
Araştırma
yöntemi: araştırma amacının nasıl gerçekleşeceğini ifade eder.Problemin hangi
yolla çözüleceği, çözüme uygun tekniklerin neler olduğu, araştırmanın hangi
yaklaşımla ele alındığı yöntemle açıklanır.Araştırmanın güvenilirliği uygun
yöntemin seçimine bağlıdır.
•
Evren ve örneklem seçimini belirleme aşaması
Örneklem
seçimi bilgi deneyim beceri isteyen bir uzmanlık çalışmasıdır.Bu nedenle
örnekleme planı bir istatistik uzmanı ile yapılmalıdır.
•
Verilerin elde edilmesi aşaması
Bu
aşamada araştırmaya uygun olarak seçilen veri toplama yöntemiyle elde edilen
bilgiler kayıt edilerek veri haline getirilir.
•
Verilerin analiz aşaması
Toplanan
veriler kodlanır, gruplanır, tablo yada grafik haline getirilir, genel
istatistiksel yöntemlerle değerlendirilir.
•
Verilerin yorumlama aşaması
İşlenen
ve analiz edilen verilerin objektif kurallar doğrultusunda yorumlanması aşamasıdır.Araştırma problemine
çözüm önerisi ancak bulguları doğru yorumlama sonucu ortaya çıkar.
•
Araştırma raporunu yazma aşaması
Elde
edilen bulguların ve varılan yargının bilime yapacağı katkı düşünülerek
araştırmanın okuyucuya sunulması aşamasıdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder